حضور اندک زنان در میان نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها

حضور اندک زنان در میان نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها

کمیسیون مستقل انتخابات در تازه‌ترین گزارشش  با ابراز نگرانی از حضور کم‌رنگ زنان در انتخابات پارلمانی و شورای‌های ولسوالی، اعلام کرده‌ است که در 135 ولسوالی هیچ زنی نامزد نشده است.

عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که از 398 ولسوالی افغانستان در 135 ولسوالی آن هیچ زنی نامزد نشده است.

 آقای ابراهیمی افزود که تاکنون برای انتخابات شوراهای ولسوالی 3 هزار و ۷۳۱ نفر نامزد شده‌اند که ۲۷۱ نفرشان زنان هستند. او‌ تأکید کرد که تاکنون فهرست ابتدایی نامزدان شوراهای ولسوالی اعلام نشده است.

براساس آخرین آمار کمیسیون مستقل انتخابات در سه مرحله‌ی ثبت‌نام رأی‌دهندگان بیش از‌‌ 8 میلیون (‌8631567) نفر ثبت‌نام کردند که از این  میان بیش از 2 میلیون ( 2948642) آن  را زنان تشکیل می‌دهند. نظر به ارقامی که کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده 34 درصد رأی‌دهندگان انتخابات پیش‌رو زنان هستند.

هم‌چنان براساس فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی، ۲۶۹۱ نفر نامزد شدند که از این میان 404 تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

 کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که براساس سهم ‌25 درصدی ‌که در قانون برای زنان داده شده است، این تعداد زنان برای احراز کرسی اختصاص داده شده کم است. آقای ابراهیمی افزود؛ کمیسیون انتخابات در این راستا تصمیم خواهد گرفت.

دلایل حضور کم‌رنگ زنان در روند انتخابات چیست؟

شکیبا هاشمی، نماینده‌ی مردم قندهار در مجلس نمایندگان می‌گوید که اولین چالش فرا‌راه زنان در انتخابات امسال نبود امنیت است.

خانم هاشمی این مسأله را نگران‌کننده خوانده می‌گوید که اگر حکومت افغانستان امنیت را در روز برگزاری انتخابات درست تأمین نکند، این تعداد از زنان که فعلا نامزد شده‌اند و به عنوان رأی‌دهنده ‌‌در روند انتخابات شرکت خواهند کرد، ‌از حضور آنان نیز کاسته خواهد شد. وی می‌گوید که برگزاری انتخابات شوراهای ولسوالی در افغانستان یک تجربه‌ی جدید است و اکثریت مردم به خصوص زنان به دلیل نداشتن امتیاز، ‌اقدام برای نامزد شدن در انتخابات شوراهای ولسوالی نکرده‌اند.

خانم هاشمی افزود که بسیاری از زنان  که نامزد بودند و پس از آن ‌آگاهی حاصل کردند که در انتخابات شورهای ولسوالی هیچ‌گونه امتیازی در نظر گرفته نشده است از نامزادی در آن انصراف دادند.

اما به گفته‌ی وی آن تعداد از زنان که برای انتخابات پارلمانی نامزد شدند، به دلیل نبود امنیت و عدم سیستم شفاف در کمیسیون انتخابات، حضور شان کم‌رنگ است.

خانم هاشمی می‌گوید که بسیاری از زنان به این باور هستند که اگرخود شان را نامزد انتخابات پارلمانی کنند مجبور هستند که رأی را بخرند. وی افزود؛ زنان نگران هستند که اگر آنان رأی بدست آورند، نمی‌توانند به پارلمان راه پیدا کنند؛ چون یا از طرف کمیسیون مستقل انتخابات حمایت نمی‌شوند و یاهم رهبران حکومت آنان را نمی‌پذیرند.

خانم هاشمی می‌گوید که اگر کمیسیون مستقل انتخابات استقلالیت و بی‌طرفی‌اش را حفظ نکند میزان بی‌اعتمادی مردم به ویژه زنان به این نهاد روز به روز افزایش می‌یابد.

از سوی هم روبینا همدرد، مسوول بخش دادخواهی شبکه زنان افغان‌ حضور کم‌رنگ زنان در انتخابات پیش‌رو را نگران‌کننده خوانده می‌گوید که یگانه چالش فرا راه زنان در عرصه‌ی انتخابات امنیت است. او گفت که شبکه زنان افغان به نمایندگی از زنان همواره پروسه‌ی انتخابات را دنبال کرده و یگانه مشکل که سد راه زنان شده، نبود امنیت و عدم اعتماد زنان به کمیسیون مستقل انتخابات است.

خانم همدرد تأکید کرد که ‌زنان نامزد در انتخابات شوراهای ولسوالی بسیار اندک است و این مسأله شفافیت انتخابات را زیر سوال می‌برد.

براساس ماده 83 قانون اساسی، تعداد اعضای مجلس نمایندگان- به تناسب نفوس هر حوزه- حد اکثر 250 نفر می‌باشد.

این ماده قانون اساسی صراحت دارد که در قانون انتخابات بايد تدابيري اتخاذ گردد که نظام انتخاباتي، ‌نمايندگي عمومي و عادلانه را براي تمام مردم کشور تأمين نمايد و به تناسب نفوس از هر ولايت به طور اوسط حداقل دو وکیل زن در مجلس نمایندگان عضويت يابد.

با توجه به ماده 83 قانون اساسی در انتخابات پارلمانی پیش‌رو باید 68 زن  در مجلس نمایندگان ‌راه یابند.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در روز شنبه(‌16سرطان) در ‌«همایش مشارکت زنان در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی» گفت که کمیسیون مستقل انتخابات از تجربه‌ی تلخ انتخابات گذشته درس بگیرد.‌

وی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که در حیطه‌ی صلاحیتش زمینه‌ی سهم‌گیری و مشارکت بهتر زنان را در انتخابات فراهم نماید.

رییس اجراییه‌ تأکید کرد که کمیسیون انتخابات گذشته یک میراث خوب به جا نگذاشته که براساس آن به سوی آینده برویم. نتیجه‌ی آن بی‌باوری و عدم اعتماد مردم نسبت به انتخابات است.
آقای عبدالله به جایگاه شوراهای ولسوالی اشاره کرد و گفت که شوراهای ولسوالی یک رکن نظام را تکمیل کرده و اساس مشروعیت نظام را تضمین می‌کند.

عبدالبدیع صیاد،  رییس کمیسیون انتخابات نیز در این نشست،‌ حضور کم‌رنگ کاندیدان زن در انتخابات شوراهای ولسوالی را یک چالش خواند و گفت که کمیسیون برای رفع این مشکل راه‌حل جست‌وجو می‌کند.

وی گفت که یکی از معیارهای نامزد شدن در انتخابات شوراهای ولسوالی داشتن سند صنف دوازدهم ‌است که زنان به دلیل نداشتن این معیار خود را درشوراهای ولسوالی‌ها نامزد نکرده‌اند.

آقای صیاد این مورد را یک چالش قانونی خواند و گفت که  زمان ثبت‌نام نامزدان زن در شورای‌های ولسوالی به رغم ختم دوره‌ی تقویمی، دوباره ‌تمدید می‌شود. آقای صیاد تأکید کرد که ‌کمیسیون مستقل انتخابات با  زنانی که پس از این، خواهان نامزد شدن در انتخابات شوراهای ولسوالی هستند، همکاری می‌کند.