نشست علمای جهان اسلام به هدف توقف جنگ در عربستان سعودی برگزار می‌شود

نشست علمای جهان اسلام به هدف توقف جنگ در عربستان سعودی برگزار می‌شود

اطلاعات روز: نشست علمای دینی از ۳۷ کشور اسلامی در روزهای سه‌شبنه و چهارشنبه در دو شهر جده و مکه‌ در عربستان برگزار و در آن در مورد جنگ و صلح افغانستان بحث می‌شود.

یک روز پیش از آغاز این نشست، عربستان سعودی از گروه طالبان خواست تا با توقف جنگ، دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند.

در بخشی از دعوت‌نامه‌ی سازمان همکاری‌های اسلامی به عالمان دینی آمده است: «از سکوی این نشست ما از تمام گروه‌های مسلح درگیر در افغانستان خواهیم خواست تا جنگ را متوقف کنند، دولت افغانستان را به رسمیت بشناسند و با حضور در میز گفت‌وگو، در روند سیاسی صلح، شرکت کنند.»

در همین حال حکومت افغانستان می‎گوید که در این نشست عالمان اسلام در قطع‌نامه‌یی جنگ افغانستان را نا‌مشروع خواهند شناخت و نیز طالبان را به گفت‌وگوهای صلح فرا خواهند خواند.

امید میثم، معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه به طلوع نیوز گفته: «این نشست برای کسانی‌‎که زیر پوشش اسلام، جنگ‌شان را در افغانستان به پیش می‌برند یک پیام خاص دارد و آن این است که جنگ‌شان از لحاظ اسلامی ناروا است و نباید این جنگ زیر پوشش اسلام به پیش برده شود.»

شورای علمای افغانستان، هیأت ۳۰ نفری علمای دینی اهل تشیع و تسنن را برای شرکت در نشست علمای کشورهای اسلامی به عربستان سعودی فرستاده است.

عربستان نخستین بار است که از نشست عالمان دین در باره‌ی جنگ افغانستان، میزبانی می‌کند. ظاهراَ در این نشست مشروعیت دینی جنگ افغانستان از طالبان گرفته می‌شود و عربستان سعودی و عالمان دین هم فتوای در پیوند به حرام بودن جنگ کنونی در افغانستان صادر خواهند کرد.

برگزاری این نشست در حالی ا‌ست که چندی پیش نزدیک به سه هزار عالم دین از سراسر افغانستان در نشستی در کابل جنگ افغانستان و حملات انتحاری را ناروا اعلام کردند.

پس از آن سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در یک اعلامیه‌ی بی‌پیشینه، از روند صلح افغانستان حمایت کرد. همچنان امامان مسجدالحرام و مسجد نبوی جنگ افغانستان را حرام عنوان کرده و بر صلح، آتش‌بس و گفت‌وگوهای برادروار تأکید کردند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *