هاشمی: اگر مردم به توافق نرسند انتخابات در غزنی با تأخیر برگزار خواهد شد

اطلاعات روز: مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که اگر مردم بر سر چگونگی برگزاری انتخابات در ولایت غزنی به توافق نرسند، انتخابات در آن ولایت با تأخیر برگزار خواهد شد.

حفیظ‌الله هاشمی، سخن‌گوی کمیسیون انتخابات امروز (چهارشنبه، 27 سرطان) در نشست خبری گفت که  کمیسیون طرح کوچک ساختن حوزه‌های انتخابات را یک و نیم سال پیش به حکومت تحویل داده بود.

او با اشاره به جنجال‌های انتخاب در ولایت غزنی گفت که مذاکرات با جوانب ذی‌دخل در ولایت غزنی جریان دارد و امیدوار است که به زودی راه حل نهایی برای مشکل این ولایت پیدا شود.

آقای هاشمی افزود که کمیسیون انتخابات دیگر گزینه‌ی برای برگزاری انتخابات در غزنی ندارد و باید به کمیته خاص مطابق قانون پیشنهاد شود تا در مورد این ولایت تصمیم بگیرد، در غیر آن گزینه دوم کمیسیون معطل شدن انتخابات در غزنی است.

از سوی هم کمیسیون انتخابات از حکومت می‌خواهد که هرچه عاجل رییس دبیرخانه‌ی این نهاد را معرفی کند. هاشمی گفت که خواست جدی کمیسیون از حکومت معرفی هرچه عاجل رییس دبیرخانه است.

وی عدم حضور رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون را یک خلای بزرگ در کار این نهاد عنوان کرد و گفت که رفتن به سمت انتخابات بدون رییس دبیرخانه، به پروسه انتخابات صدمه می‌رساند.

جنجال بر سر انتخابات در ولایت غزنی سه ما می‌شود که ادامه دارد. در اوایل ماه ثور کسانی که خواستار حوزه‌یی شدن انتخابات بودند دروازه دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در غزنی را بسته نگه داشتند. به همین سبب ثبت نام نامزدان انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها و رأی‌دهندگان در ولسوالی‌های این ولایت آغاز نشد. پس از بیشتر از دو ماه کمیسیون فیصله کرد که غزنی به سه حوزه انتخاباتی تقسیم شود. این تصمیم اعتراض بخشی دیگر از باشندگان این ولایت را به دنبال داشت. آنان نیز اقدام به بستن دروازه دفتر کمیسیون کردند.

کمیسیون مستقل انتخابات در نشست روز سه‌شنبه، ۲۳ سرطان تقسیم اوقات جدید برای این ولایت اعلام کرد که عملیات انتخاباتی در این ولایت به صورت «استثنایی» تطبیق شود. در فیصله‌نامه اعضای کمیسیون مستقل انتخابات آمده که روند ثبت نام رأی‌دهندگان در مرکز و ولسوالی‌های ولایت غزنی به صورت هم زمان در یک مرحه به تاریخ ۶ ماه اسد شروع و به تاریخ ۲۵ اسد ختم شود. همچنان روند ثبت نام نامزدان پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در این ولایت به تاریخ ۱۰ اسد شروع و به تاریخ ۲۲ اسد ختم شود.

بیشتر بخوانید

فیصله کمیسیون مستقل انتخابات در رابطه به انتخابات غزنی: ۶ اسد آغاز روند ثبت نام رأی‌دهندگان

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *