صادرات از طریق دهلیزهای هوایی

امیدواری‌ها از افزایش تجارت میان هند و افغانستان تا سطح ۲ میلیارد دالر

اطلاعات روز: انتظار می‌رود تجارت دو جانبه میان هند و افغانستان با افتتاح خط حمل و نقل هوایی تا سال 2020 بیشتر از دو برابر افزایش یابد و به 2 میلیارد دالر برسد.

شیدامحمد ابدالی، سفیر افغانستان در هند در برنامه‌ی USAID-FICCI گفت که تجارت دو جانبه بین هند و افغانستان فعلاَ به 900 میلیون دالر می‌رسد و با افتتاح دهلیز هوایی هدف این است که سطح تجارت میان دو کشور به 2 میلیارد دالر برسد.

هند و افغانستان دو مسیر حمل و نقل هوایی مستقیم را که دهلی جدید و بمبی را به کابل وصل می‌کند، افتتاح کرده است. مسیر کابل – بمبی سال گذشته افتتاح شد.

بعد از افتتاح مسیر دهلی نو و کابل در اواسط جون 2017 که به تعقیب آن مسیر دومی میان کابل و بمبیی در دسامیر 2017 افتتاح شد، بیش از 100 پرواز بین دو کشور صورت گرفته است و 2500 تن کالا را حمل کرده است.

اجمل احمدی، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور افغانستان گفته است: «ما می‌خواهیم پرواز بیشتر و بیشتر داشته باشیم، اما فرود در شب مجاز نیست. این مسایل کوچک هستند که با مرور زمان با ایجاد ارتباط هوایی با شهر‌های مختلف هند حل خواهد شد.»

احمدی افزوده که افغانستان هند را به عنوان بزرگترین بازار برای محصولات کشاورزی و صنایع دستی در نظر دارد. طی سه سال گذشته، کابل حدود 10،200 متریک تن کالا به هند صادر کرده است و تنها در سال گذشته 2500 متریک تن کالا به هند صادر کرده است و انتظار می‌رود که امسال این رقم به 5000 متریک تن برسد.

او افزود: «افغانستان در قوانین موجود معدن تغییرات ایجاد خواهد کرد و این مسأله باعث افزایش تجارت میان دو کشور خواهد شد.»

آقای ابدالی گفت که شرکت‌های تجارتی هند و افغانستان سال گذشته در چنین برنامه‌یی قرارداد تجارتی به ارزش 250 میلیون دالر امضا کردند.

ابدالی افزوده که امروز (چهارشنبه، ۲۷ سرطان) هم قرارداد حدود 2 میلیون دالر میان شرکت‌های تجارتی دو طرف به امضا رسیده که این روند برای چند روز آینده ادامه دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *