انتقال مدیریت مکتب افغان ترک به بنیاد معارف ترکیه در جوزجان به خشونت کشانیده شد

اطلاعات روز: تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از ولایت جوزجان در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که هنگام انتقال مدیریت مکتب افغان ـ ترک به بنیاد معارف ترکیه، نیروهای امنیتی از موترهای آب‌پاش بر علیه دانش‌آموزان این مکتب ‌و خانواده‌های آنان استفاده کردند.
تصاویری منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چند تن در این جریان زخمی شدند.
محمود صدیقی معاون مکتب افغان ـ ترک در شهر شبرغان نیز گفته است که نیروهای امنیتی صبح امروز (شنبه، 6 اسد) ‌پس از آن‌که با واکنش اولیای دانش‌آموزان روبه‌رو شدند با زور وارد مکتب شدند.
او افزود که این نیروها بدون اجازه‌نامه‌ی دادستانی کل، برای بازداشت چهار آموزگار این مکتب که در کودتای نافرجام ترکیه دست داشتند، می‌خواهند وارد مکتب شوند.
اما محمد‌رضا غفوری، سخن‌گوی والی جوزجان به اطلاعات روز گفت که هیأتی از کابل به ولایت جوزجان آمده‌اند تا مدیریت این مکتب به بنیاد معارف ترکیه انتقال داده شود.
او افزود، هنگامی که هیأت وارد صحن مکتب شدند، شماری از دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان در مخالفت با این تصمیم حکومت، مانع این کار می‌شدند.
آقای غفوری ‌گفت که نیروهای امنیتی مجبور شدند که از موترهای آب‌پاش علیه این دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان استفاده ‌کرده و آنان را از ساحه دور کنند.
تفاهم‌نامه‌ی انتقال مدیریت مکاتب افغان ـ ترک به دولت ترکیه، به تاریخ 7حوت سال 1396 میان وزارت معارف افغانستان و وزارت معارف ترکیه در کابل امضا شد.

وزارت معارف افغانستان هدف از انتقال مدیریت مکاتب افغان ـ ترک به دولت ترکیه را ارتقای کیفیت این مکاتب عنوان کرده است.
بربنیاد این تفاهم‌نامه، دولت ترکیه متعهد است براساس برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ی این مکاتب، کیفیت درسی را در آن بالا برده و تجهیزات آن را تکمیل کند.
براساس این تفاهم‌نامه مدیریت ‌تمامی مکاتب افغان ـ ترک در افغانستان به بنیاد معارف ترکیه واگذار شده است.
پس از کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ ترکیه که دولت آن کشور فتح‌الله گولن را متهم به طراحی این کودتا کرد، خواستار مسدود شدن مکاتب افغان ـ ترک در افغانستان شد. جنبش گولن در سراسر جهان از جمله افغانستان فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دارد و مکاتب افغان ـ ترک نیز از سوی بنیاد گولن حمایت می‌شود.
پس از آن موضوع مسدود شدن یا انتقال مدیریت این مکاتب به یک جنجال میان حکومت افغانستان و مسئولان و اولیای دانش‌آموزان این مکاتب تبدیل شد.
اخیراً مسئولان مکاتب افغان ـ ترک و اولیای دانش‌آموزان از دولت افغانستان خواستند که به مداخله در امور این مکاتب خاتمه دهد.
کمیته اولیای دانش‌آموزان مکاتب افغان ـ ترک گفته بود که وزارت خارجه‌ی افغانستان به تاریخ ۱۷/۱۱/ ۱۳۹۶ مکتوبی را مبنی بر انحلال مؤسسه‌ی افغان ـ ترک به وزارت اقتصاد فرستاده است.