رهبران افغانستان با وزیر امور خارجه ازبکستان در مورد مذاکرت صلح گفت‌وگو کردند

اطلاعات روز: عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجه ازبکستان که در رأس یک هیأت بلندپایه به کابل آمده، امروز (دوشنبه، پنجم سنبله) با رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان دیدار کرد.

گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان، پروژه‌های بزرگ اقتصادی و ترانزیتی، مبارزه با تروریسم موضوعاتی است که این مقام‌‌ها در مورد آن گفت‌وگو کرده‌اند.

دفتر رسانه‌های ریاست‌جمهوری می‌گوید که رییس‌جمهور غنی و وزیر خارجه ازبکستان در مورد پروژه‌های بزرگ اقتصادی، منطقه‌یی و ترانزیتی، مذاکرات صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و مبارزه با تروریسم بحث کردند.

وزیر خارجه ازبکستان گفته که کنفرانس تاشکند زیر چتر پروسه‌ی کابل در هماهنگی با حکومت افغانستان انجام شد و کشورش به هرگونه همکاری در راستای تأمین صلح در افغانستان تحت رهبری افغان‌ها، آماده است.

رییس‌جمهور غنی از نقش مثبت و هماهنگی ازبکستان در تمام عرصه‌ها به خصوص در پروسه‌ی صلح، قدردانی کرده و گفته که حکومت و مردم افغانستان تعهد دارند که بحران چندین دهه را خاتمه بخشند و نقش ازبکستان در این عرصه مهم است.

غنی تأکید کرده که افغانستان از هر اقدام عملی استقبال می‌کند به شرط که در هماهنگی با حکومت و مردم افغانستان به انجام برسد.

او همچنان هدایت داده که هیأت‌های مشترک هر دو کشور، سند همکاری‌های درازمدت افغانستان و ازبکستان را آماده سازند.

آنان ضمن صحبت در مورد تکمیلی مطالعات خط آهن و خریداری وسایل برقی از ازبکستان، فیصله کردند که در هماهنگی هیأت‌های دو کشور، برای رشد اقتصادی افغانستان و ازبکستان و منطقه در رابطه به پروژه‌های که قبلاً روی آن تفاهم شده، به زودی کار کنند.

در دیدار عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان با وزیر خارجه ازبکستان نیز در مورد افزایش دادوستد تجارتی میان دو کشور، مذاکرات صلح و تلاش‌های منطقه‌یی در این زمینه و همکاری‌های اقتصادی بحث شده است.

عبدالله عبدالله ازبکستان را دوست تاریخی و متحد افغانستان خوانده و ابراز امیدواری کرده که دو کشور با استفاده از فرصت‌های موجود برای بهبود وضعیت منطقه و استقرار صلح و ثبات تلاش و همکاری کنند.

براساس خبرنامه‌ی ریاست اجراییه افغانستان، آقای کاملوف از افزایش دادوستد تجارتی میان دو کشور خبر داد و تأکید کرده که کشورش برای ادامه و توسعه این همکاری‌ها آماده است.

کاملوف صلح و ثبات در افغانستان را به نفع منطقه و دو کشور دانسته است.

رییس اجراییه با قدردانی از تلاش‌های منطقه‌یی و کشورهای همسایه در پروسه‌ی صلح، بر اصل مالکیت و رهبری حکومت و مردم افغانستان در این پروسه تأکید کرده است.

سفر وزیر خارجه ازبکستان به افغانستان و گفت‌وگوها در مورد مذاکرات صلح در حالی‌ست که در چهارم ماه آینده میلادی نشست مسکو در مورد مذاکرات صلح افغانستان برگزار می‌شود. امریکا و افغانستان گفته‌اند که در این نشست شرکت نمی‌کنند چون افغانستان این نشست را رهبری نمی‌کند.

روابط ازبکستان و افغانستان در سال‌های پسین بهبود یافته و ازبکستان در تلاش است که افغانستان را در مذاکرات صلح با طالبان همکاری کند. این کشور در هفتم حمل امسال نشست تاشکند در مورد پروسه‌ی صلح افغانستان را با حضور نمایندگان ۲۳ کشور و سازمان‌های بین‌المللی برگزار کرد.

رییس‌جمهور ازبکستان در این نشست اعلام کرد کشورش آماده مذاکرات مستقیم حکومت افغانستان و گروه طالبان را میزبانی کند.