Defense Secretary James Mattis, left, arrives in Islamabad, Pakistan, Monday, Dec. 4, 2017. Mattis will meet with top leaders and seek common ground on the counterterrorism fight, amid Trump administration calls for Islamabad to more aggressively go after the insurgents moving back and forth across the border with Afghanistan. (U.S. Embassy, via AP)

پنتاگون کمک 300 میلیون دالری امریکا به پاکستان را لغو کرد

اطلاعات روز: پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا اعلام کرده که تصمیم نهایی برای لغو کمک 300 میلیون دالری آن کشور به پاکستان گرفته شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از کویون فاکنر، سخنگوی پنتاگون گزارش داده که این کمک‌ها به دلیل عدم اقدامات قاطع پاکستان در برابر شورشیان در خاک آن کشور لغو می‌شود.

از سویی هم‌ یک مقام دیگر امریکایی به رویترز گفته که وزیر دفاع امریکا اگر تا تابستان سال جاری شاهد اقدامات پاکستان در برابر شورشیان می‌بود،‌ این کمک‌ها را لغو نمی‌کرد.

تصمیم لغو کمک‌های امریکا به پاکستان در حالی گرفته می‌شود که قرار است مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه‌ی امریکا و جنرال جوزف دانفورد،‌ افسر ارشد ارتش امریکا به‌زودی از اسلام‌آباد دیدن کنند. بحث در مورد مبارزه با ستیزه‌جویان در خاک پاکستان هدف اصلی سفر این مقام‌های امریکایی به پاکستان گفته شده است.

کمک 300 میلیون دالری امریکا به پاکستان درحالی لغو می‌شود که روابط میان دو کشور پس از اعلام استراتژی جدید دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا برای جنوب آسیا به تیرگی گراییده است.

ترامپ گفته بود که اگر پاکستان به حمایت‌هایش از ترویستان ادامه دهد، ضرر خواهد کرد و فرصت‌های زیادی را از دست خواهد داد. او گفته بود: « پاکستان با همکاری با ما در افغانستان می‌تواند به خیلی چیزها برسد. در صورت ادامه‌ی پناه دادن به تروریستان، خیلی چیزها را از دست خواهد داد.»

پاکستان در پانزده سال گذشته بیش از 30 میلیارد دالر امریکایی از ایالات متحده امریکا کمک دریافت کرده است. ترامپ به این باور است که پاکستان هم کمک دریافت کرده و هم امریکا را فریب داده است.