جشن جهانی نوروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار می‌شود

کمیسیون برگزاری جشن جهانی نوروز در افغانستان می‌گوید که محل برگزاری جشن نوروز از پغمان به ارگ تغییر کرد. قرار است جشن جهانی نوروز با حضور مقام‌هایی از کشورهای حوزه‌ی نوروز به تاریخ هفتم حمل در کابل برگزار شود. دولت برای برگزاری این جشن قصری را در تپه‌ی پغمان آماده کرده بود.
منطقه‌ی پغمان در غرب کابل از مشهورترین مناطق تفریحی این شهر است و محلی که برای میزبانی جشن نوروز انتخاب شده بود، از محلات تاریخی است شمار می‌آید. اما اکنون کبیر حق‌مل، یکی از مسئولان کمیسیون برگزاری جشن نوروز می‌گوید این قصر برای برگزاری جشن آماده نیست و به این دلیل جشن نوروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
کمیسیون برگزاری جشن نوروز در حالی تصمیم به تغییر مکان برگزاری جشن نوروز را اعلام می‌کند که وزیر شهرسازی دو روز پیش در مصاحبه‌ا‌ی با بی‌بی‌سی گفته بود که قصر پغمان کاملا برای برگزاری جشن نوروز آماده است. ظاهرا نگرانی‌های امنیتی شاید علت اصلی این تغییر مکان باشد، اما آقای حق‌مل این موضوع را رد می‌کند.
حسن عبد‌اللهی، وزیر شهر‌سازی که وزارتش مسئولیت ساخت قصر ویژه‌ی نوروز در تپه‌ی پغمان در غرب کابل را به عهده دارد، در دوم حمل گفت که قصری که دولت افغانستان برای پذیرایی از مهمانان جشن نوروز ساخته بود، آماده‌ی بهره‌برداری است و مشکلی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی ندارد. او گفت که کار ساختمانی این قصر تکمیل شده و شایعاتی را در باره‌ی به تأخیر افتادن این برنامه‌ رد کرد.
قرار بود که در این قصر برنامه‌های نوروزی چون نمایش فرهنگ و رسوم مردم افغانستان، از جمله لباس‌های افغانی، غذاهای ‌‌کشور، رقص‌ها و سازهای محلی اجرا شود. مسئولان کمیسیون برگزاری جشن نوروز می‌گویند که رییسان جمهور ده کشور حوزه‌ی نوروز اعلام آمادگی کرده‌اند که در این برنامه شرکت خواهند کرد.
جشن جهانی نوروز
افغانستان امسال میزبان جشن جهانی نوروز است. در سال ۱۳۸۸ جشن جهانی نوروز توسط مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. برای نخستین بار این جشن در سال ۱۳۸۹ در شهر تهران، پایتخت ایران‌ با مشارکت مقام‌های کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، آذربایجان و ترکیه برگزار شد.
دومین جشن نوروز نیز در سعد‌آباد تهران برگزار شد. در سال ۱۳۹۱ شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان و در سال ۱۳۹۲ عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان میزبان جشن نوروز بود. دولت افغانستان در مراسم نوروزی عشق‌آباد اعلام کرد که آماده است در سال ۱۳۹۳ میزبان جشن جهانی نوروز باشد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *