برنامه‌ی شهرداری برای نظافت شهر کابل چیست؟

برنامه‌ی شهرداری برای نظافت شهر کابل چیست؟

مسوولان شهرداری کابل می‌گویند که در 95 درصد سطح شهر کابل، زباله‌دانی نصب کرده‌اند‌ و حالا «هیچ نقطه‌یی از شهر کابل بدون زباله‌دانی نیست.» در واکنش به این ادعا، برخی از باشندگان پایتخت می‌گویند که در حوالی آن‌ها هنوز خبری از زباله‌دانی نیست و زباله‌ها در اطراف خانه‌ی‌شان انبار می‌شود.

شهرداری کابل گفته است که هم‌اکنون بیش از 2 هزار پایه زباله‌دانی را در نقاط مختلف شهر نصب کرده و شهروندان از آن استفاده می‌کنند. این اداره می افزاید که 2500 محل را در شهر کابل برای جمع‌آوری زباله‌ها مشخص کرده که در 95 درصد این محلات، زباله‌دانی هم نصب شده است.

ایوب خان، باشنده‌ی کارته‌نو کابل می‌گوید که در کنار جاده‌های این منطقه، هنوز زباله‌دانی وجود ندارد و یا هم فاصله‌ی زباله‌دانی‌های نصب‌شده خیلی زیاد است. او می‌افزاید که به‌ دلیل نبود زباله‌دانی، مردم مجبورند زباله‌ها را کنار جاده‌ها و کوچه‌ها بریزند.

مریم مهتر، باشنده‌ی دشت‌برچی نیز می‌گوید که در محله‌ی آن‌ها، هیچ زباله‌دانی‌ وجود ندارد و او در فاصله‌ی پل‌خشک تا شهر نو، حداکثر ده زباله‌دانی هم در مسیر راهش نمی‌بیند.

مسوولان شهرداری کابل می‌گویند که پارسال، بیش از دو هزار پایه زباله‌دانی را خریداری و در جریان امسال حدود 70 درصد آن را در نقاط مختلف شهر نصب کرده‌اند. این اداره در نظر دارد که هزار پایه زباله‌دانی کوچک جدید را با گنجایش یک متر مکعب زباله، خریداری کند. قرار است تا سه ماه دیگر، مراحل تدارکاتی و خریداری 1هزار زباله‌دانی تکمیل شود.

نظیم ابراهیمی, معاون ریاست تنظیف در شهرداری کابل می‌گوید که این زباله‌دانی‌ها در نقاط مزدحم شهر، پارک‌های تفریحی و جاده‌های عمومی در 22 ناحیه‌ی شهر نصب می‌شود.

او می‌افزاید که دو سال پیش بیش‌تر شهروندان زباله‌ها را در مکان‌های عمومی و فضای سرباز می‌ریختند اما اکنون روند جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها سرعت یافته است.

«هم اکنون زباله‌دانی‌ به اندازه‌ی کافی در سراسر شهر کابل نصب شده که اکثریت آن ظرفیت هفت متر مکعب زباله را دارد و این زباله‌دانی‌ها سه- چهار بار در جریان روز تخلیه می‌شود.»

آقای ابراهیمی نصب زباله‌دانی‌ها را در سطح شهر مؤثر خوانده و می‌گوید که پیش از نصب زباله‌دانی‌ها، زباله‌ها به‌ گونه‌ی پراکنده و در کنار جاده و خیابان‌ها ریخته‌ می‌شد اما اکنون از پراکندگی آن جلوگیری شده است.

معاون ریاست تنظیف شهرداری کابل از عدم همکاری مردم انتقاد کرده و می‌گوید که شهروندان در جمع‌آوری زباله‌ها و حفاظت از زباله‌دانی‌ها با این نهاد همکاری نمی‌کنند.

شهرداری کابل در بسیاری از نقاط شهر کابل، زباله‌‌دانی‌ها را قفل کرده است تا به گفته‌ی آقای ابراهیمی، کسی نتواند آن را از محلی به محل دیگر انتقال دهد.

اداره‌ی شهرداری کابل از سه سال به این سو بیش از 2 هزار زباله‌دانی را به ارزش 250 میلیون افغانی خریداری کرده است که بیش‌ترین آن فلزی است و در افغانستان ساخته شده است.

آقای ابراهیمی می‌گوید که شهرداری کابل، پارسال در نواحی 21 و 22 این شهر بیش از صد زباله‌دانی را نصب کرده که اکنون شماری از این زباله‌دانی‌ها دزدیده شده است.

«در بعضی ساحات مردم زباله‌دانی‌‌ها را از یک محل به محل دیگر انتقال می‌دادند و به همین دلیل ما آن را قفل زدیم . سال گذشته در نواحی 21 و 22 بیش‌تر از صد زباله‌دانی گذاشته شده بود که متأسفانه حالا بعضی از این زباله‌دانی‌ها در ساحه موجود نیست.»

به تازگی شهرداری تصمیم گرفته که روند انتقال زباله‌ها از سطح شهر را سرعت بخشد. آقای ابراهیمی می‌گوید که قرار است ریاست تنظیف شهرداری در آینده‌ی نزدیک 75 عراده موتر را برای انتقال زباله‌ها، خریداری کند. او گفت که اکنون پاک‌کاری 17  ناحیه‌ی مرکزی شهر کابل بیش‌تر مورد توجه این اداره قرار دارد و با خریداری موترهای جدید، برای 22 ناحیه‌ی شهر کابل خدمات صفاکاری ارایه می‌شود.

این نهاد تصمیم دارد که مسوولیت جمع‌آوری زباله‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند. به گفته‌ی آقای ابراهیمی در حال حاضر در هر ناحیه پنج تا شش شرکت خصوصی در بخش جمع‌آوری زباله‌ها با این نهاد همکاری می‌کنند.

هم‌اکنون 6 هزار کارگر در بخش صفا کاری و جاروکشی در شهرداری کابل کار می‌کنند که 400 نفر آن زنان هستند.

آقای ابراهیمی گفت که شهرداری کابل بیش‌تر از 3 هزار کارمند دایمی در بخش تنظیف شهر دارد و بیش‌تر از 2 هزار کارمند دیگر به صورت مؤقت از سوی مؤسسه‌ی هبیتات (Habitat ) و برنامه‌ی « کابل سبز» استخدام شده‌اند.

شهرداری برنامه‌ی تفکیک زباله‌ها را در ده ناحیه‌ی شهر کابل نیز آغاز کرده و قرار است پس از این زباله‌ها مورد استفاده‌ی دوباره قرار گیرد.