رییس جمهور: آیا زمانی که به صلح نزدیک هستیم به انزوا برویم؟

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور به‌گونه‌ی تلویحی در واکنش به زمزمه‌های بازنگری پیمان امنیتی افغانستان و امریکا گفته است که شماری می‌خواهند کشور را در حالت انزوا قرار دهند.

آقای غنی پیش از ظهر روز دوشنبه (26 سنبله) در دیدار با هیأت رهبری و منسوبین ریاست عمومی امنیت ملی گفته است: «سوال این‌جاست که آیا می‌خواهید در زمانی‌که به صلح نزدیک هستیم، خود را در انزوا قرار دهیم،‌ بدیل دوم چه است،‌ آیا از جهان می‌خواهید که یکبار دیگر صد هزار سرباز بفرستد، چه کسی این را می‌خواهد»؟

آقای غنی درحالی از نزدیک شدن به صلح صحبت می‌کند که ایالات متحده امریکا در تلاش است با طالبان مذاکره کند. یک هیأت بلندپایه‌ی امریکا یکبار با نمایندگان طالبان دیدار کرده و به تازگی گزارش شده است که یک هیأت طالبان برای دیدار نمایندگان سازمان ملل به امارات متحده عربی رفته است.

رییس جمهور همچنان گفته است شماری در منطقه می‌خواهند ارتباطات بین‌المللی افغانستان را از بین ببرند. او گفته است: «آنچه را که با عقل و قربانی به‌دست آورده‌ایم، چرا آن را با احساسات از دست دهیم»؟

او در بخشی از صحبت‌هایش همچنان گفته است که استراتژی ایالات متحده امریکا برای افغانستان و جنوب آسیا، استراتژی است که مردم افغانستان آن‌را از ۴۰ سال بدین‌سو می‌خواستند.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور نیز می‌گوید مردم قبلاً در مورد پیمان امنیتی افغانستان با امریکا تصمیم گرفته‌اند و اکنون هیچ فردی نمی‌تواند به‌خاطر منافع شخصی‌اش این پیمان را زیر سوال ببرد.

آقای عبدالله روز دوشنبه (۲۶ سنبله) در نشست شورای وزیران گفته است که زیر سوال بردن پیمان امنیتی با امریکا هیچ کمکی در تأمین امنیت کشور نمی‌کند.

رییس جمهور و رییس اجرایی درحالی این گفته‌ها را مطرح کرده‌اند که اخیراً شماری از چهره‌های سیاسی و برخی اعضای مجلس نمایندگان خواهان بازنگری پیمان امنیتی افغانستان و امریکا شده‌اند. این افراد استدلال می‌کنند که این پیمان تاثیری روی امنیت کشور نداشته است.

پیشتر شماری از نمایندگان مجلس در نشست عمومی روز چهارشنبه (۲۱ سنبله) این مجلس با اکثریت آرا تأیید کرده بودند که پیمان امنیتی افغانستان با امریکا بازنگری شود.

از سوی هم شماری از احزاب سیاسی بر سر انتخابات با حکومت وحدت ملی درگیر اختلافات اند. آنان می‌گویند حکومت به خواسته‌های احزاب رسیدگی نمی‌کند. بیش از بیست حزب سیاسی می‌خواهند شفافیت در انتخابات تأمین شود و حکومت و کمیسیون انتخابات فرصت نظارت از روند انتخابات را به احزاب سیاسی بدهند.

این احزاب ائتلاف ملی بزرگ افغانستان را ایجاد کرده‌اند و چند روز اخیر دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات را در چندین ولایت بسته‌اند.

رییس اجراییه کشور در واکنش به این کار ائتلاف ملی بزرگ گفته است که بستن دروازه‌های کمیسیون انتخابات از سوی احزاب و جریان‌های سیاسی هیچ کمکی برای تأمین شفافیت انتخابات نمی‌کند. او تأکید کرده که مردم افغانستان به‌شمول احزاب و جریان‌های سیاسی خواهان شفافیت در انتخابات اند، اما مانع این روند شدن، نمی‌تواند راه‌حل باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *