مجلس نمایندگان: حکومت برای بحران آب و خشک‌سالی چاره‌جویی کند

مجلس نمایندگان: حکومت برای بحران آب و خشک‌سالی چاره‌جویی کند

اطلاعات روز: نمایندگان مجلس وزیران احیا و انکشاف دهات،‌ زراعت، آبیاری و مالداری و انرژی و آب کشور را روز دوشنبه در جلسه‌ی استجوابیه خواسته و در مورد تدابیر حکومت برای مبارزه با خشک‌سالی وضاحت خواستند.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان گفت که بحران آب و خشک‌سالی در کشور نگرانی جدی را برای شهروندان به بار آورده است و پیش‌بینی‌هایی که تا حال صورت گرفته است، نویددهنده بحران جدی آب در کشور است و حکومت برای مبارزه با این پدیده طبیعی، باید برنامه‌هایی را روی دست بگیرد.

مجیب الرحمان کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات در پاسخ به پرسش نمایندگان گفت که این وزارت در بخش بازسازی کاریزها، حفر چاه‌های عمیق و شبکه‌های کوچک آب‌رسانی در روستاها کار می‌کند و تاکنون 38 کاریزرا پاک کاری کرده است.

آقای کریمی همچنان افزود که این وزارت تاکنون بیش از 160 چاه عمیق را حفر کرده و نیز بیشتر از 4 هزار کانال آبیاری را ایجاد کرده است.

او علاوه کرد که وزارت احیا و انکشاف دهات تا پایان سال جاری در نظر دارد تا 38 حلقه چاه نیمه عمیق و 136 چاه عمیق حفاری کرده و 164 شبکه آبرسانی کوچک و بیشتر از 16 هزار کانال آبیاری دیگر را در روستاها ایجاد کند.

حشمت غفوری، معین و سرپرست وزارت زراعت نیز گفته است که این وزارت برای مبارزه با خشک‌سالی و کمبود علوفه برای حیوانات، 10 میلیون دالر را برای خرید علوفه اختصاص داده که در مرحله اول 20 هزار متریک تن علوفه را به آسیب دیدگان خشک‌سالی توزیع کرده است.

آقای غفوری همچنان گفته است که در دو مرحله دیگر 18 هزار و 900 متریک تُن علوفه دیگر نیز توزیع خواهد شد.

به گفته‌ی او وزارت زراعت تاکنون 10 هزار و 600 متریک تُن گندم را به آسیب دیدگان خشک‌سالی توزیع کرده و برای رسیدگی به خشک‌سالی گندم کافی در اختیار دارد.

در همین حال، خان محمد تکل سرپرست وزارت انرژی و آب نیز در پاسخ به پرسش نمایندگان گفته است که افغانستان در شش حوزه‌ی آبی خود با 62 درصد کم آبی مواجه است و میزان بارندگی‌ در سال جاری نیز 61 درصد بوده است.

او گفته است که وزارت انرژی و آب در راستای ساخت بندهای آبی اقدام کرده است و تا 5 سال دیگر بند شاه توت در کابل از سوی هندوستان تکمیل می‌شود. به گفته او، کار روی ساخت بندهای شاه و عروس در کابل نیز ادامه دارد و این دو بند آبی مشکلات کم‌آبی در کابل را مرفوع خواهد ساخت.

کاهش آب ‌آشامیدنی و کمبود منابع آبی در شهر کابل، سبب شده که مردم به‌صورت بی‌رویه و بدون مجوز به کندن چاه‌های عمیق و استخراج آب‌های زیرزمینی رو بیاورند. وزارت انرژی و آب هم گفته است که در بعضی مناطق در جریان امسال، آب‌ زیرزمینی از ۲۰ متر نیز پایین‌تر رفته‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *