نگرانی بانک مرکزی از دوام افزایش نرخ دالر

اطلاعات روز: به دنبال افزایش بی‌سابقه‌ی ارزش دالر در برابر افغانی، بانک مرکزی افغانستان دوام این روند را نگران کننده می‌داند.

خلیل صدیق،‌ رییس بانک مرکزی که امروز سه‌شنبه (27 سنبله) از سوی مجلس سنا استجواب شده بود، در پاسخ به پرسش سناتوران گفت: «بلند رفتن مقطعی ارزش دالر نگران کننده نیست، ولی دوام آن نگران کننده است. بانک مرکزی با فروش اوراق بهادار و عرضه‌ی دالر توانسته جلو لجام گسیختگی را در بازار پولی کشور بگیرد.»

این در حالی است که سناتوران در نشست امروز مجلس سنا افزایش قیمت دالر را سرسام‌آور و نگران کننده خوانده و تأکید کرده‌اند که بانک مرکزی باید جلو نوسانات پولی را با اتخاذ سیاست درست بگیرد تا مردم افغانستان ضرر اقتصادی نبینند.

خلیل صدیق، رییس بانک مرکزی گفته است که تعیین نرخ اسعار وظیفه‌ی بانک مرکزی نیست ولی این بانک برای کنترل قیمت و جلوگیری از بلند رفتن نرخ تورم سیاست درستی را در پیش گرفته است.

آقای صدیق گفته است که بانک مرکزی در سال جاری 1.6 میلیارد دالر را برای کنترل نوسانات افغانی به بازار عرضه کرده و در مقابل مبلغ 1.8 میلیارد دالر درآمد کسب کرده است.

به گفته او، ذخایر اسعاری بانک مرکزی در حال حاضر 7.5 میلیارد دالر است و این بانک در نظر دارد تا سالانه حد اقل 400 میلیون دالر به این ذخایر اضافه کند.

نگرانی‌ها در پیوند به افزایش بهای دالر در حالی مطرح می‌شود که به تاریخ 21 سنبله به دنبال افزایش بی‌سابقه‌ی ارزش دالر در برابر افغانی، بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد که عاملان افزایش نرخ دالر فرصت‌طلبان و محتکران اند و می‌خواهند در ذهن مردم تشویش ایجاد کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *