صیاد: تلاش می‌کنیم در روز انتخابات رای‌دهندگان بایومتریک شوند

اطلاعات روز: به دنبال درخواست احزاب سیاسی مبنی بر بایومتریک رای دهندگان در روز انتخابات پارلمانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که این کمیسیون در تلاش است تا در روز رای‌گیری رای دهندگان بایومتریک شوند.

عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات امروز چهارشنبه (28 سنبله) در یک نشست خبری در کابل گفت: «ما درحال حاضر با شرکت‌های مختلف در تماس هستیم که در روز انتخابات پارلمانی، رای‌دهنده بایومتریک شود.»

آقای صیاد افزود تنها نگرانی که وجود دارد این است که روند انتخابات از کنترل کمیسیون انتخابات خارج نشود و باید به دست کمیسیون باشد.

او همچنان در مورد نظارت احزاب سیاسی از روند انتخابات گفت: «دروازه کمیسیون به روی احزاب باز است و ما در این مورد مشکل نداریم. ما از احزاب سیاسی خواستیم که اسنادهای کارمندان‌شان را به کمیسیون بیاورند تا برای آن‌ها از سوی کمیسیون کارت نظارت صادر شود.»

او تأکید کرد که تاریخ 28 میزان خط سرخ این کمیسیون است و به هیچ فردی اجازه داده نمی‌شود تا زمان برگزاری انتخابات را تغییر داده و انتخابات را به تعویق بیاندازد.

اقای صیاد افزود که تمام مواد حساس و غیرحساس انتخاباتی از خارج به کشور رسیده است و کار بسته‌بندی آن جریان دارد و به‌زودترین وقت این مواد به ولایت انتقال داده می‌شود.

تلاش‌های کمیسیون مستقل انتخابات برای بایومتریک رای دهندگان در روز انتخابات در حالی مطرح می‌شود که احزاب و جریان‌های سیاسی همواره حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات را به مهندسی انتخابات پیشرو متهم کرده و خواستار بایومتریک رای دهندگان در روز انتخابات شده‌اند.از سویی هم، تدامیچی یاماموتو روز دوشنبه (26 سنبله) در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان آزمون بزرگی برای نهادهای دموکراتیک افغانستان بوده و همچنان هشدار داده است که چالش‌های سیاسی می‌تواند انتخابات را به خطر بیاندازد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *