دوام تهدیدات امنیتی بر غزنی؛ مردم نگران اند و نظامیان درگیر جنگ

دوام تهدیدات امنیتی بر غزنی؛ مردم نگران اند و نظامیان درگیر جنگ


صدای تیراندازی متواتر که از ساعت یک بامداد سه‌شنبه‌شب آغاز شد، آژیر خطر سقوط دوباره‌ی غزنی به دست طالبان  را به باشندگان این ولایت تداعی کرد.

آرامش شبانه‌ی باشندگان غزنی در حالی به‌هم خورد که در حومه و بخش‌هایی از این شهر، درگیری نیروهای امنیتی و طالبان خلاف شب‌های دیگر شدت گرفت.

پس از گذشت حدود دو ماه از جنگ خونین غزنی، هنوز باشندگان این شهر، اطمینانی به وضعیت امنیتی ندارند و می‌گویند که وضعیت امنیتی غزنی شکننده است.

به گفته‌ی باشندگان این ولایت، به جز از سه ولسوالی‌ مالستان، جاغوری و ناهور، دیگر ولسوالی‌های غزنی زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارد.

حاجی شفق، فعال مدنی در این ولایت می‌گوید: «وقتی که درگیری از ساعت یک شب آغاز شد و تا صبح ادامه یافت، بار دیگر فکر کردیم که غزنی سقوط کرده ‌است.»

ضیا روان، یکی از باشندگان این ولایت می‌گوید: «وضعیت امنیتی به کلی در غزنی خراب است. در اطراف شهر گروه طالبان حضور گسترده دارد و با هر تیراندازی این ترس به وجود می‌آید که این شهر باز سقوط  می‌کند.»

نگرانی از سقوط غزنی در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون جنگ میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان در ولسوالی خواجه‌عمری و بخش‌های دیگر این ولایت جریان دارد.

 مقام‌های محلی در غزنی می‌گویند که اوضاع امنیتی این ولایت شکننده است. قندآغا، مسوول رسانه‌یی ارتش در غزنی به اطلاعات روز می‌گوید: «وضعیت امنیتی خوب نیست و از طرف شب تهدید‌ها بلند می‌رود. دیشب در خواجه‌عمری و ده‌یک جنگ به شدت جریان داشت.»

باشندگان غزنی با انتقاد از دولت می‌گویند که پس از جنگ خونین در غزنی، برنامه‌ی پیش‌گیرانه و تغییرات مؤثر در دستگاه‌های امنیتی برای مدیریت و تأمین امنیت غزنی روی دست گرفته نشده است.

حاجی شفق می‌گوید که وعده‌های حکومت برای بهبود اوضاع امنیتی در غزنی میان‌تهی است: «میزان تهدید‌های امنیتی همچنان بلند است. هنور در حومه‌های شهر جنگ جریان دارد و نیروهای دفاعی در حال آماده‌باش اند، اما تغییراتی برای بهبود اوضاع به وجود نیامده ‌است.»

مقام‌های امنیتی اما این گفته‌ها را رد کرده، می‌گویند که برای بهبود اوضاع امنیتی به طور جدی تلاش می‌کنند و تا کنون در مناطقی که از وجود گروه طالبان پاک‌سازی شده است، پاسگاه و کمربند‌های امنیتی ایجاد کرده‌اند.

مسوول رسانه‌یی ارتش در غزنی می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم که با کمترین میزان تلفات، مناطق را پاک‌سازی کنیم و تا کنون ده‌ها پاسگاه را در مناطق پاک‌سازی‌شده ایجاد کرده‌ایم.»

به گفته‌ی او، گروه‌های مخالف مسلح دولت از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند: «دشمن از خانه‌های غیرنظامیان به عنوان سنگر استفاده می‌کنند و مردم را سپر می‌سازند. ما نمی‌توانیم مردم ملکی را نادیده بگیریم. به همین دلیل است که پاک‌سازی و تأمین امنیت در غزنی آسان نیست.»

 در انتظار وعده‌ها
رییس جهور غنی  در سفر ۲۶ اسدش به باشندگان غزنی گفت که غزنی به ولایت درجه‌یک تبدیل و تمام امکانات برای آن فراهم می‌شود.
رییس جهور غنی  در سفر ۲۶ اسدش به باشندگان غزنی گفت که غزنی به ولایت درجه‌یک تبدیل و تمام امکانات برای آن فراهم می‌شود.

 اندکی پس از جنگ غزنی، رییس جمهوری کشور به این ولایت رفت و به باشندگان ولایت غزنی وعده‌های زیادی داد. از جمله‌: مبدل‌شدن غزنی به ولایت درجه‌یک و فراهم‌ساختن تمامی امکانات درجه‌یک برای این ولایت، ایجاد سه حوزه‌ی امنیتی تازه، اختصاص‌دادن صد میلیون افغانی برای ساخت یک تالار بزرگ و درنظرگرفتن بودجه برای اعمار بندهای آب در سال آینده.

مردم این ولایت می‌گویند که مهم‌ترین چیز برای آنها تأمین امنیت است که با گذشت نزدیک به دو ماه از آن خبری نیست.

انور عظیمی، یکی از باشندگان غزنی می‌گوید: «بعد از جنگ، رییس جمهوری کشور به غزنی آمد و وعده‌های زیادی سپرد، اما مهم‌ترین چیز برای مردم غزنی تأمین امنیت است که تا کنون از آن خبری نیست.»

 مقام‌های محلی ولایت غزنی اما می‌گویند که تلاش‌ها برای دفع تهدیدها و جلوگیری از حمله‌ی دوباره‌ی طالبان بر این ولایت جریان دارد. عارف نوری، سخنگوی والی این ولایت می‌گوید: «برای مقابله با گروه طالبان، کمربندهای امنیتی در اطراف شهر غزنی ایجاد شده‌ است و در حال حاضر نیز  نیرو‌های امنیتی با طالبان می جنگند. تلاش برای بازسازی پاسگاه‌ها جریان دارد و افزون بر آن تشکیل سه حوزه‌ی امنیتی منظور شده است و در حال جذب نیرو و تثبیت موقعیت آن برای فعال‌سازی هستیم.»

کمبود نیرو
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی غزنی تأکید می‌کند که طالبان توانایی تصرف دوباره‌ی شهر و ولسوالی‌های غزنی را ندارند
عکس: رسانه‌های اجتماعی

سخنگوی والی غزنی می‌گوید که قرار است چندین پاسگاه دیگر برای ارتش و پولیس در مناطق مختلف ولایت غزنی تأسیس شود. او تأکید می‌کند که گروه طالبان توانایی تصرف دوباره‌ی شهر و ولسوالی‌های غزنی را ندارد و هم‌اکنون «به اندازه‌ی کافی» نیروهای کمکی، به شمول واحد نیروهای ویژه در این ولایت حضور دارند.

به گفته‌ی مسوولان امنیتی غزنی، در تشکیلات نیرو‌های امنیتی این ولایت سه هزار و ۱۳۵ تن وجود دارد؛ تعدادی که نظر به وسعت خاک این ولایت، بسنده دانسته نمی‌شود. مسوول رسانه‌یی ارتش درغزنی می‌گوید: «اوضاع امنیتی شکننده است و از طرفی تشکیلات ما نظر به وسعت خاک غزنی و مشکلات آن، بسنده نیست.»

به گفته‌ی احمدخان سیرت، از مسوولان رسانه‌یی ارتش در غزنی، واحدهای نیروی ویژه‌ی ولایت‌های بامیان، پکتیا و خوست در غزنی حضور دارند.

به گفته‌ی احمدخان سیرت، از مسوولان رسانه‌یی ارتش در غزنی، واحدهای نیروی ویژه‌ی ولایت‌های بامیان، پکتیا و خوست در غزنی حضور دارند.
به گفته‌ی احمدخان سیرت، از مسوولان رسانه‌یی ارتش در غزنی، واحدهای نیروی ویژه‌ی ولایت‌های بامیان، پکتیا و خوست در غزنی حضور دارند.
بدرفتاری نیرو‌های کمکی

افزون بر ناامنی، شماری از شهروندان غزنی از بدرفتاری نیرو‌های امنیتی شکایت دارند و می‌گویند که نیرو‌های امنیتی کمکی در این ولایت، به آزار و اذیت مردم می‌پردازند.

ضیا روان می‌گوید: «نیروهای کمکی‌یی که به غزنی آمده‌اند، با مردم برخورد مناسب ندارند. آنها به جای تأمین امنیت برای مردم دردسر شده‌اند.»

مقام‌های محلی در غرنی نیز این گفته‌ها را تأیید کرده، می‌گویند که با «نیرو‌های امنیتی‌ مردم‌آزار» برخورد جدی خواهند کرد. عارف نوری، سخنگوی والی غزنی می‌گوید: «بعضی از نیرو‌های تازه‌رسیده از ولایت قند‌هار با مردم رفتار درست نداشتند و به آزار و اذیت مردم غزنی می‌پرداختند که در پیوند با آن و با تحقیق و بررسی، ۹ نفر از نیرو‌های امنیتی دستگیر شده است.»

به گفته‌ی آقای نوری، پرونده این ۹ نفر هم‌اکنون به کابل فرستاده شده است و به آن رسیدگی می شود.

در ۱۹ اسد امسال، صدها تن از جنگجویان طالب حملات گسترده‌یی از چهار سمت به شهر غزنی راه‌اندازی کردند.
در ۱۹ اسد امسال، صدها تن از جنگجویان طالب حملات گسترده‌یی از چهار سمت به شهر غزنی راه‌اندازی کردند.

در ۱۹ اسد امسال، صدها تن از جنگجویان طالب حملات گسترده‌یی از چهار سمت به شهر غزنی راه‌اندازی کردند. درگیری میان نیروهای دولتی و جنگجویان طالبان یک هفته طول کشید.

در اثر این جنگ، صدها تن کشته و زخمی و برخی از باشندگان این ولایت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. اکنون در حالی که نیرو‌های کمکی نیز در این ولایت حضور دارند، اما هنوز این ولایت تحت تهدید‌های بلند امنیتی قرار دارد و مردم خواهان توجه جدی حکومت برای امنیت پایدار در این ولایت می‌باشند.