توشیح دو قانون در مورد فساد اداری؛ اطلاع دهندگان جرایم فساد اداری حمایت می‌شوند

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور «قانون مبارزه با فساد اداری» و «قانون حمایت از اطلاع‌دهندگان جرایم فساد اداری» را توشیح کرده است.

سکرتریت ویژه‌ی مبارزه با فساد اداری، در هماهنگی با ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست جمهوری و وزارت عدلیه امروز سه‌شنبه (۲۴ میزان) در نشست خبری مشترک در مرکز رسانه‌های حکومت درباره‌ی این قوانین معلومات دادند.

محمد اشرف رسولی، مشاور ارشد وزارت عدلیه گفت: « قانون مبارزه با فساد اداری در پنج فصل و ۴۰ ماده و قانون حمایت از اطلاع‌دهندگان جرایم فساد اداری در پنج فصل و ۳۳ ماده طبق دو فرمان تقنینی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، نافذ گردیده است.»

آقای رسولی گفت که این دو قانون، از جمله‌ی قوانین مهم در امر مبارزه با فساد اداری در کشور خواهند بود.

در همین حال، داکتر یما ترابی، رییس سکرتریت ویژه‌ی مبارزه با فساد اداری گفت که «قانون مبارزه با فساد اداری» بر اساس تعهدات افغانستان مبنی بر میثاق مبارزه با فساد اداری ملل متحد و تعهدات مندرج استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری در راستای قانونمندساختن نهادهای مبارزه با فساد اداری در کشور انکشاف داده شده است.

«قانون حمایت از اطلاع‌دهندگان جرایم فساد اداری» نیز به منظور جلوگیری و مبارزه با فساد اداری، تأمین حمایت و مصونیت اطلاع‌دهندگان فساد اداری و تشویق آن‌ها به اطلاع‌دهی از جرایم فساد اداری تدوین شده است.

بر اساس میکانیسم‌های پیش‌بینی‌شده در این قانون، از هرنوع صدمه‌رساندن به شخص اطلاع‌دهنده‌ی فساد اداری محافظت خواهد شد.

محمد هارون معتصم، رییس امور حقوقی ریاست عمومی اداره‌ی امور ریاست جمهوری نیز با تأکید بر اینکه بدون همکاری مردم مبارزه با فساد ممکن نیست، گفته است که بازنگری در قوانین مبارزه با فساد اداری با درنظرداشت معیارهای بین‌المللی وآموخته‌های گذشته در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری، گام مهم در راستای افزایش مؤثریت مبارزه با فساد اداری و جلوگیری از آن می‌باشد.