دو ماه پس از حمله بر مرکز آموزشی موعود؛ مکتبی در ایران به‌نام «شهدای دانایی» نام‌گذاری شد

اطلاعات روز: دو ماه پس از حمله‌ی انتحاری در مرکز آموزشی موعود در غرب شهر کابل، وزارت آموزش و پرورش ایران مکتبی را به‌نام «شهدای دانایی» نام‌گذاری کرده است.

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در مراسم افتتاح این مکتب گفته است که این مکتب به یاد شهدای دانش‌آموزان افغان که چند ماه پیش در حمله‌ی تروریستی در کابل کشته شدند، به نام شهدای دانایی نام‌گذاری شده است.

او گفته است که در ایران حدود ۴۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مکتب‌ها همراه دیگر دانش‌آموزان ایرانی درس می‌خوانند. او افزوده است که نزدیک به یک سوم این کودکان افغان اوراق معتبر اقامتی ندارند، اما به دستور علی خامنه‌یی، رهبر ایران در آن کشور تمام کودکان فارغ از ملیت و تابعیت‌شان در سن بالای هفت سال در مکتب‌ها ثبت نام می‌شوند.


وزارت آموزش و پرورش ایران در دو سال گذشته برای گسترش پوشش تحصیلی کودکان کمپینی را تحت عنوان #ازمهرجانمانند اجرا می‌کند که به گفته‌ی آقای بطحایی موجب افزایش ۳۰% پوشش تحصیلی کودکان اتباع خارجی در ایران شده است.

همچنین امسال شماره‌ی تلفن‌ها و آدرس‌هایی برای معرفی کودکان بازمانده از تحصیل اعلام شده است و نهادهایی مانند شرکت مخابرات به درخواست وزارت آموزش و پرورش ایران با والدین کودکانی که در لیست ثبت‌نام شدگان نیستند، تماس می‌گیرند تا کودکان‌شان را به مکتب ببرند.

این مکتب در ایران درحالی به‌نام شهدای دانایی نام‌گذاری شده است که در 24 اسد سال جاری یک مهاجم انتحاری خود را در داخل یک صنف درسی در مرکز آموزشی موعود در غرب شهر کابل منفجر کرد. این حمله دست‌کم 50 کشته و نزدیک به 70 زخمی برجا گذاشت. داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است.