غنی خطاب به پاکستان: عاملان ترور جنرال رازق را به افغانستان تحویل بدهید

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در سفری به قندهار گفته است که «توطئه‌ی ترور جنرال رازق، فرمانده پیشین پولیس قندهار و دوستانش» در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.

او در سخنرانی‌یی خطاب به پاکستان گفته است که عاملان قتل فرمانده پیشین پولیس قندهار و رییس امنیت ملی آن ولایت را برای مجازات به افغانستان تحویل بدهد.

رییس جمهور غنی صبح امروز، سه‌شنبه 1 عقرب، برای غمشریکی به قندهار رفت و با اعضای خانواده جنرال رازق دیدار کرد. علاوه بر این او با بزرگان و مردم قندهار نیز دیدار کرده است.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است: «دشمنان فکر می‌کنند که پس از شهادت عبدالرازق و دوستان‌اش، در ولایت قندهار خلای امنیتی می‌آید، آنان یکبار دیگر فکر کنند، زیرا  این مأمن قهرمانان است.»

رییس جمهور از کارنامه‌ی جنرال رازق ستایش کرده و به او لقب «شهید قهرمان استقلال» را داده است. او همچنان به شهرداران کابل و قندهار دستور داده تا «مراحل نام‌گذاری جاده‌ها در کابل و قندهار را به‌نام سترپاسوال عبدالرازق تکمیل نمایند.»

آقای غنی گفته است که جنرال رازق برای بقای افغانستان مبارزه نموده و با کشیدن سیم خاردار مخالفت کرد. او به پاس از این کارنامه‌ی فرمانده پیشین پولیس قندهار، مرکز تعلیمی پولیس آن ولایت را به‌نام جنرال عبدالرازق کرد.

جنرال عبدالرازق حوالی ساعت سه روز پنج‌شنبه، 26 میزان از سوی محافظ والی قندهار ترور شد. او یکی از مخالفان سرسخت طالبان و پاکستان بود.

پس از آن رییس جمهور غنی هیأتی را به ریاست محمد‌ معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی به قندهار فرستاد. آقای استانکزی گفته است که فردی که به‌عنوان محافظ والی قندهار گماشته شده بود، از شناسنامه‌ی جعلی استفاده کرده و اندکی پیش از ترور جنرال رازق با آنسوی خط دیورند تماس داشته است.