از راست به چپ: شریفی بلخابی، محمد محقق و محمد حسین فهیمی

درگیری خون‌بار در بلخاب؛ جبران شکست انتخاباتی یا منافع محمد محقق در استخراج ذغال سنگ؟

 مقام‌های محلی در ولایت سرپل در شمال کشور می‌گویند در درگیری که چندی پیش میان نیروهای مهدی مجاهد، یک فرمانده مسلح غیرمسوول و نیروهای حکومت محلی ولسوالی بلخاب رخ داده است، چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

یک منبع محلی به اطلاعات روز تأیید کرد که سه سرباز پولیس، سه سرباز امنیت و آمر امنیت و یک سرباز خیزش مردمی در این درگیری کشته و بیش از ده نفر دیگر زخم برداشته‌اند.

همزمان با این یک عضو مجلس نمایندگان ادعا کرده است که نیروهای تحت حمایت محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی با نیروهای تحت امر مهدی مجاهد در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل بر سر استخراج معدن ذغال سنگ در دو هفته‌ی اخیر درگیر شده و دست‌کم 30 نفر در آن کشته و زخمی شده‌اند.

محمد‌حسین فهیمی، نماینده‌ی ولایت سرپل در مجلس نمایندگان در نشست امروز، چهارشنبه (9 عقرب) این مجلس محمد محقق را متهم به حمایت از یک گروه مسلح برای استخراج غیرقانونی معدن ذغال سنگ بلخاب کرده و گفت که تضاد منافع میان آقای محقق و مهدی مجاهد، منجر به این درگیری شده است.

محمد حسین فهیمی، نماینده سرپل در مجلس نمایندگان

آقای فهیمی افزود: «از دو هفته به این سو جنگ شدید میان طرفداران آقای محقق و یک فرمانده غیرمسوول که قبلاً از سوی خود آقای محقق به هدف استخراج معدن ذغال سنگ بلخاب مسلح شده بود، آغاز شده که تا هنوز 30 نفر کشته و زخمی برجا گذاشته است. طرفداران آقای محقق پس از درگیری خانه‌های مردم را آتش زده که خود مصداق جنایت جنگی است.»

جنگ بر سر ذغال سنگ یا انتخابات؟

محمد‌حسین فهیمی در بخشی از صحبت‌هایش در مجلس نمایندگان درگیری‌های اخیر در بلخاب را مرتبط به استخراج معدن ذغال سنگ خواند و یادآور شد که در استخراج این معدن در کنار محمد محقق، محمد‌حسن شریفی بلخابی عضو مجلس نمایندگان، محمد حسین مجاهدزاده و اسدالله خرم از اعضای شورای ولایتی سرپل نیز دخیل‌اند.

او گفت که در استخراج معدن ذغال سنگ بلخاب آقای محقق 30 درصد، مشاوران آقای محقق 30 درصد و شرکت قراردادی که سید حسن شریفی بلخابی از آن حمایت می‌کند، 40 درصد سهم دارند.

آقای فهیمی ادعا کرد: «مهدی مجاهد در نتیجه‌ی حمایت آقای محقق در بلخاب به یک قدرت تبدیل شد اما از چندی به این طرف اختلافات بر سر منافع میان هردو شدید شده و آقای محقق به مجاهدزاده، نماینده شورای ولایتی دستور داده است تا علیه مهدی مجاهد اقدام کرده و دست او را از معدن کوتاه کند.»

«سبوتاژ کردن انتخابات»، «کنترل معادن» و «ایجاد پایگاه نظامی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان» سه دلیلی است که به گفته‌ی آقای فهیمی، مهدی مجاهد به خاطر آن در بلخاب دست به سلاح برده و درگیر شده است.

محمد محقق در پاسخ به ادعاهای آقای فهیمی گفته است: «آقاى فهيمى بر سر معادن ذغال سنگ با صاحبان زمين‌هايى كه در آن معدن ذغال پيدا شده جنجال دارد ولى بهتر است دعواى خود را با مردم بلخاب به پاى ديگران ختم نكند.»

محمد‌حسین فهیمی از مجلس نمایندگان خواسته که معاون ریاست اجرایی را برای پاسخ‌گویی در این مورد به مجلس دعوت کند و او برای اثبات ادعایش اسناد کافی در اختیار دارد.

سید محمد‌حسن شریفی بلخابی اما با رد این گفته‌ها می‌گوید که آقای فهیمی در انتخابات پارلمانی 28 میزان شکست خورده و اکنون برای بدنام کردن آقای محقق و او (شریفی بلخابی) اقدام می‌کند. آقای شریفی در نشست مجلس نمایندگان گفت که در این مورد اعاده‌ی حیثت می‌کند و از مجلس خواست «درصورتی که آقای فهیمی ادعاهای خود را ثابت نکند»، مجازات شود.

آقای شریفی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز نیز گفت که در مورد ذغال سنگ ادعای آقای فهیمی بی‌مورد است و مردم محل از سی سال به این طرف از معدن ذغال سنگ برای سوخت استفاده می‌کنند. او دست داشتن در استخراج این معدن را رد کرد و گفت که به تازگی هیأتی از وزارت معدن برای بررسی معادن به بلخاب رفته و گزارش خود را به وزارت معدن به‌گونه‌ی شفاف آورده است.

او گفت: «در انتخابات امسال شکست خورده و بسیار رأی ناچیز آورده است. از این همین خاطر به آب و آتش می‌زند و گپ‌هایش مفت است.»

در همین حال منابع محلی در سرپل درگیری مهدی مجاهد و نیروهای تحت حمایت محمد محقق بر سر معدن ذغال سنگ را رد کرده و می‌گویند که درگیری‌هایی که در دو هفته‌ی اخیر در بلخاب صورت گرفته است، مربوط به انتخابات است.

سید محمد‌علی حکیمی در این مورد گفت که معدن ذغال سنگ را مردم بومی استفاده می‌کنند و از سوی دولت تاکنون برای استخراج آن اقدام نشده اما درگیری چند روز قبل مرتبط به موضوعات اخیر است. او گفت: «نیروهای تحت امر آقای محقق همرای دولت آن‌جا که ولسوالی است، کم و بیش جنجال به‌وجود آوردند که مجدداً افراد آقای محقق یک تعدادش با نیروهای دولت و تعدادی از مخالفین دولت بین همدیگر درگیر شدند.»

او گفت که در این درگیری هفت نفر کشته شده و چندین نفر دیگر زخم برداشته‌اند. به گفته‌ی او درگیری مشخص به‌خاطر انتخابات بوده است.

در همین حال ذبیح‌الله امانی می‌گوید که چندی پیش درگیری در بلخاب بین گروه مخالف مسلح دولت و ولسوالی بلخاب بر سر آن صورت گرفت که مهدی مجاهد می‌خواست انتخابات در ولسوالی بلخاب برگزار نشود.

او گفت: «مهدی مجاهد در ولسوالی بلخاب مانع کارزارهای انتخاباتی شده بود و تصمیم داشت انتخابات در آن‌جا برگزار نشود. بالای پوسته‌های نیروهای امنیتی حمله کردند که با مقاومت شدید نیروهای امنیتی، خیزش مردمی و مردم بلخاب مواجه شد و درگیری برای بیشتر از دو روز ادامه داشت.»

سخن‌گوی والی سرپل جنگ بر سر معدن ذغال سنگ را رد کرد و گفت که در این درگیری به شمول مدیر امنیت ولسوالی بلخاب، شش نفر از نیروهای امنیتی و خیزش مردمی کشته شده و بیش از شش نفر دیگر زخم برداشته‌اند. در این درگیری هشت نفر از افراد مهدی مجاهد نیز کشته شده‌اند.

مهدی مجاهد کیست؟

محمد‌حسین فهیمی مدعی است که مهدی مجاهد عضو سابق حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق است که حدود یک سال پیش از سوی معاون ریاست اجرایی برای استخراج معدن ذغال سنگ تجهیز و به ولسوالی بلخاب فرستاده شده است.

او گفته است که آقای محقق حدود یک سال قبل مهدی مجاهد را به خانه‌اش دعوت کرده و با او روی استخراج معدن ذغال سنگ بلخاب به توافق رسیده و سپس او را تجهیز کرده است. آقای فهیمی گفته است: «او را با تجهیزات جنگی با تدارک یک هلیکوپتر از مزار شریف به ولسوالی بلخاب فرستاد.»

سید محمد‌علی حکیمی، عضو شورای ولایتی سرپل نیز می‌گوید که ‌مهدی مجاهد در حدود هشت سال در زندان بود و پس از آزاد شدن، در منطقه مسلح شد. او به روزنامه اطلاعات روز گفت که در آن زمان مهدی مجاهد از سوی محمد محقق در بلخاب حمایت می‌شد.

ذبیح‌الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل در این مورد می‌گوید که مهدی مجاهد فرمانده مسلح غیرمسوول بود که به‌حیث نفوذی طالبان در بلخاب فعالیت می‌کرد. او به اطلاعات روز گفت که در حال حاضر این فرمانده به گروه طالبان پیوسته و بر علیه حکومت و نیروهای دولتی می‌جنگد.

آقای امانی گفت: «مهدی مجاهد قبلاً براساس جرمی که مرتکب شده بود، مطابق به حکم نهادهای عدلی و قضایی در حدود شش سال را در زندان سپری کرد. پس از آن‌که آزاد شد به ولسوالی بلخاب رفت. این‌که چه کسی او را حمایت کرد، برای ما معلوم نیست ولی در بلخاب سربازگیری کرد و مخالف دولت شد.»

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی نیز پس از چاشت امروز به گفته‌های آقای فهیمی واکنش نشان داد. او در بخشی از یادداشتی که در فیس‌بوکش نوشته گفته است که «مهدى ٨ سال قبل به جرم اختطاف كمال‌الدين فرزند جمعه اكبرى از قريه‌ی هوش توسط حكومت دستگير و توسط محاكم ثلاثه‌ی افغانستان به ١٤ سال حبس محكوم شد.»

آقای محقق گفته است که مهدی مجاهد بعد از سپرى نمودن ٧ سال و محاسبه‌ی بخششى‌هاى معمول زندانيان از زندان آزاد شد که او در زندانی شدن و رهایی او کدام دخالتی نداشته است.

او افزوده است که مهدی مجاهد پس از آزادی از زندان به دلیل ارتباطی که با طالبان داشت و به‌طور مخفیانه از آنان سلاح و امکانات دریافت کرده بود، با محمد‌حسین فهیمی و «دوستان‌شان هماهنگ کرده بود و بنا به هدایت طالبان به منظور اخلال پروسه‌ی انتخابات شش روز قبل از انتخابات بالای ولسوالی حمله کرد.»

چه کسی حامی مهدی است؟

افزون بر ادعای محمد محقق، شریفی بلخانی نیز می‌گوید که مهدی مجاهد از سوی محمد‌حسین فهیمی حمایت شده و پس از آن‌که افرادش در جنگ اخیر زخمی شدند، به کمک آقای فهیمی برای تداوی به مزار شریف و ایران منتقل شده‌اند.

آقای شریفی در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که مولوی مهدی مجاهد پس از آن‌که از زندان رها شد، یک مدتی آرام بود و بعد از آن پس از ارتباط با طالبان آهسته‌آهسته قوی شد و نیرو جمع کرد. او گفت مجاهد در نزدیکی انتخابات تصمیم داشت که ولسوالی بلخاب را سقوط بدهد تا دولت در آن‌جا وجود نداشته باشد.

آقای شریفی گفت: «مهدی رفت و فرار کرد. بقایای او که ماند، زخمی‌ها و متواریان را فهیمی حمایت کرد. خودش به او امکانات روان کرده بود. ما اسناد داریم. حالا آن‌را به سر دیگران می‌زند. زخمیان او را به مزار آورده تداوی کرد. نفرهای فراری مهدی را به کابل آورد و جا داد و به ایران روان کرد.»

سید حسن شریفی بلخابی، نمیانده سرپل در مجلس نمایندگان  و از اعضای حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان

در همین حال محمد‌حسین فهیمی با رد داشتن ارتباط با مهدی مجاهد به روزنامه اطلاعات روز گفت که اسنادی در دست دارد که نشان می‌دهد آقای محقق و شریفی بلخابی از مهدی مجاهد حمایت می‌کنند.

او گفت: «او را آقای محقق به کابل آورد. سلاح داد و آقای سید حسن شریفی و آقای مجاهدزاده وکیل شورای ولایتی این‌ها را بردند به مزار شریف و تجهیزات گرفتند و او را به بلخاب بردند. برایش نفر مسلح جور کردند. از همه‌ی این‌ها فیلم و سند دارم.»

منابع محلی تأیید می‌کنند که نیروهای دولتی به شمول آمر امنیت ولسوالی که در درگیری اخیر در بلخاب کشته شده‌اند، از افراد محمد محقق بوده‌اند که توسط مهدی مجاهد کشته شدند. این منابع همچنان تایید کرده‌اند که محمد‌حسین مجاهدزاده، عضو شورای ولایتی سرپل که در این درگیری زخمی شده نیز از افراد مورد حمایت آقای محقق است و در برابر مهدی مجاهد جنگیده است.

دفتر مطبوعاتی والی سرپل می‌گوید که معدن ذغال سنگ بلخاب توسط مردم استخراج می‌شود و ظاهر وحدت، والی پیشین سرپل در نشستی با وزیر معدن پیشنهاد کرده بود که استخراج این معدن به شرکت خصوصی داده شود.