کمیسیون حقوق بشر: ادامه‌ی درگیری در ارزگان منجر به نقض حقوق بشری خواهد شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل حقوق بشر اعلام کرده است که ادامه‌ی درگیری در مناطق کندلان، کاریز، گِردچمن و حسینی ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان منجر به نقض حقوق بشری شهروندان خواهد شد.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون که روز دوشنبه (14 عقرب) منتشر شده، آمده است که براساس یافته‌های کارمندان کمیسیون مستقل حقوق بشر در ساحه و تأیید مسوولان حکومت،‌ صدها خانواده از خانه‌ها و محل زندگی شان بیجا شده‌اند.

در اعلامیه همچنان گفته شده که در جریان این درگیری‌ها بیش از 60 غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

این کمیسیون هشدار داده است: «ادامه‌ی این درگیری پیامدهای ناگوار انسانی را در پی داشته و منجر به نقض بیشتر حقوق بشری شهروندان خواهد شد.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نهادهای امنیتی خواسته است تا اقدامات لازم و فوری را برای پایان دادن این درگیری و حمایت از حقوق بشری مردم اتخاذ کرده از یک فاجعه‌ی دیگر انسانی جلوگیری کند.

این کمیسیون از نهادهای دولتی و غیر‌دولتی نیز خواسته است که برای حمایت از خانواده‌ّهای بی‌جاشده اقدام کرده و کمک‌های عاجل بشردوستانه را برای آسیب دیدگان برسانند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که ارگان‌های کشفی در مورد تخطی‌های که در جریان درگیری‌ها در ولسوالی ارزگان خاص صورت گرفته،‌ تحقیق همه‌جانبه کرده و مرتکبان نقض حقوق بشر را شناسایی کنند.

این کمیسیون از طرف‌های درگیر در جنگ نیز خواسته است که به موازین حقوق بشر و حقوق بشردوستانه احترام گذاشته و به رفتار خشونت‌آمیز در برابر شهروندان کشور پایان بدهند.

این در حالی است که ده روز از درگیری در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان می‌گذرد اما حکومت هیچ اقدامی مشخص برای پایان دادن به جنگ و جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در این ولسوالی انجام نداده است.

در تازه‌ترین اقدام،‌ رییس‌جمهور غنی یک هیأت به ریاست اسدالله فلاح،‌ مشاور ریاست جمهوری را برای بررسی تلفات غیرنظامیان در ارزگان توظیف کرده است.