رییس جمهور حکم‌اش در مورد جنگ ارزگان را اصلاح کرد

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی حکم قبلی‌اش در مورد جنگ ولسوالی ارزگان خاص را که در آن حمله‌ی طالبان بر مردم ملکی «منازعه‌ی قومی» خوانده شده بود، تغییر داد.

براساس حکم شماره 1878 مورخ 10 عقرب که دیروز از سوی اطلاعات روز منتشر شد، رییس جمهور هیأتی را به ریاست اسدالله فلاح، مشاور رییس جمهور در امور حل منازعات برای «بررسی و حل منازعه‌ی اخیر میان اقوام ولایت ارزگان» توظیف کرده بود.

قومی خواندن منازعه در ارزگان خاص با واکنش‌های گسترده مواجه شد. صبح امروز حکم رییس جمهور با عین شماره و تاریخ از سوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نشر شد که در آن هیأت برای بررسی «حادثه اخیر ارزگان» توظیف شده است.

در حکم امروز شماره و تاریخ حکم قبلی آمده اما متن حکم تغییر کرده است. در این حکم آمده است: «حکم رییس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد توظیف هیأت جهت بررسی حادثه اخیر ولایت ارزگان.»

در ادامه‌ی این حکم آمده است که این هیأت برای «بررسی تلفات ملکی حادثه اخیر در ولایت ارزگان» توظیف شده است.

جنگ در ولسوالی خاص ارزگان به تاریخ 5 عقرب آغاز شد و تاکنون ده‌ها نفر از مردم ملکی ارزگان خاص توسط طالبان کشته شده‌اند. حکومت مرکزی تاکنون برای جلوگیری از کشتار مردم ملکی کمک نکرده و یک واحد کوچک نیروهای ارتش که برای کمک اعزام شده، در ولسوالی مالستان ولایت غزنی به سر می‌برند.براساس گزارش‌هایی که اطلاعات روز از گفت‌وگو با منابع محلی به‌دست آورده است، در حدود 50 تا 60 غیرنظامی در یک هفته اخیر توسط طالبان در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.