بازداشت قومندان شمشیر در کابل؛ معترضان خواهان رهایی علی‌پور شدند

بازداشت قومندان شمشیر در کابل؛ معترضان خواهان رهایی علی‌پور شدند

اطلاعات روز: به دنبال بازداشت علی‌پور، مشهور به «قومندان شمشیر»، فرمانده نیروی خیزش مردمی، شماری از ساکنان غرب کابل دست به اعتراض زده و خواستار آزادی او شدند.

علی‌پور، صبح دیروز از سوی نیروهای امنیت ملی از منطقه‌ی قلعه‌ی قاضی، در مربوطات حوزه هجدهم امنیتی واقع در غرب کابل بازداشت شد.

حرکت خودجوش مردمی حوالی ظهر یک‌شنبه (4 قوس) از مقابل حوزه سیزدهم پولیس در مسیر جاده شهید مزاری ـ پل‌سوخته آغاز شد و تا میدان دهمزنگ رسید. معترضان خواهان رهایی فوری علی‌پور شدند و تلاش داشتند به سمت ارگ ریاست جمهوری راهپیمایی کنند.

اعتراض مردم در پل‌سوخته، از مربوطات حوزه‌ی ششم امنیتی پولیس پس از آن به خشونت کشیده شد که پولیس برای متفرق کردن معترضان دست به شلیک هوایی زد. در نتیجه‌ی شلیک‌های هوایی دست‌کم پنج معترض زخمی شده‌اند.

بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل به اطلاعات روز گفت که در نتیجه‌ی پرتاب سنگ و چوب از سوی معترضان 20 سرباز پولیس نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال وزارت امور داخله در اعلامیه‌یی گفته است که معترضان بدون هماهنگی با پولیس دست به تظاهرات زده‌اند.

در اعلامیه‌ی این وزارت از تمام شهروندان کشور خواسته شده تا با رعایت قانون و مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات، از هر گونه اغتشاش و آشوب که سبب تحمیل خسارات به دارایی‌های عامه و اخلال نظم و امن عامه گردد، خودداری کرده و با پولیس همکار باشند.

وزارت داخله افزوده است: «در صورت بروز هرگونه تخطی و تجاوز به جان و مال مردم، پولیس ملی وظیفه‌ی خود می‌داند تا با متخلفین برخورد قانونی و جدی نماید.»

همزمان با اعتراض باشندگان کابل، صدها نفر در مرکز ولایت بامیان نیز در واکنش به بازداشت علی‌پور دست به اعتراض زده و خواهان رهایی او شده‌اند.

آقای علی‌پور در حالی بازداشت شده است که چند روز پیش به کمک مردم و نیروهای امنیتی به ولسوالی جاغوری رفته بود.

بر اساس گزارش‌ها، او پس از آن که ولسوالی جاغوری از وجود طالبان تصفیه شد، به کابل آمده و صبح دیروز زمانی که از موتر در ایستگاه سیدآباد قلعه‌ی قاضی در غرب کابل پایین می‌شد، بازداشت شده است.

به تاریخ 14‌میزان سال جاری نیز نیروهای دولتی در ولایت غور اقدام به بازداشت علی‌پور کردند که در نتیجه‌ی درگیری میان افراد او و نیروهای پولیس، هفت غیرنظامی و چهار پولیس کشته شدند.

علی پور، فرمانده نیروی خیزش مردمی در ولسوالی بهسود ولایت میدان‌وردک است. این نیرو که به‌نام جبهه‌ی مقاومت نیز شناخته می‌شود، پس از حمله‌ی کوچی‌ها به مناطق بهسود و ناامن‌شدن شاه‌راه میدان‌وردک ـ کابل شکل گرفت.

حکومت افغانستان پیش از این نیز در یک اقدام مشابه نظام‌الدین قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی و نماینده‌ی جنرال دوستم، معاون اول ریاست‌جمهوری در ولایت فاریاب را به اتهام نقض حقوق بشر بازداشت کرد. او هنوز در نزد امنیت ملی افغانستان به سر می‌برد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *