رییس جمهور: جهان برای مشکل پناهندگان برنامه‌ی مشخص ترتیب کند

اطلاعات روز: رییس جمهور اشرف غنی در دیدار با فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی برای حل مشکلات پناهندگان برنامه و پلان مشخص ترتیب کنند.

آقای غنی در حاشیه‌ی نشست ژنو با آقای گراندی در مورد پناهندگان، بویژه حمایت از حقوق پناهندگان افغان و حل مشکلات و حمایت از حقوق آنان بحث کرده و گفته است که حکومت افغانستان به عودت مهاجرین به کشور متعهد است و با همکاری شریکان بین‌المللی‌اش، راه‌حل منطقی و شرایط مناسب برای بازگشت و اسکان مجدد پناهندگان را فراهم می‌سازد.

کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از رساندن کمک‌های به موقع به پناهندگان افغان یاد کرده و گفته است که این سازمان به کمک‌ها و همکاری‌های خود با افغانستان ادامه می‌دهد و از حقوق پناهندگان افغان حمایت می‌کند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان می‌گوید امیدوار است که بحث‌هایی که در نشست ژنو درباره پناهندگان صورت گرفته، بتواند افغانستان را در یافتن و رسیدن به راه‌حل‌های عملی و پایدار برای میلیون‌ها افغان که در داخل بیجا شده و یا در خارج مهاجر شده‌اند، کمک کند.

او در نشست جانبی نشست ژنو گفته است که «افغانستان یکی از عمده‌ترین کشورهای جهان است که با بحران مهاجرت و مهاجرین روبه‌رو است و بیش از یک چهارم شهروندان این کشور در چهل سال گذشته به یکی از کشورهای خارج مهاجر شده‌اند.»

آقای عبدالله گفته است: «این بی‌جایی‌ها از ۱۹۸۰ به این‌سو به اشغال نظامی، حملات تروریستی، جنگ‌های تحمیلی، حوادث طبیعی و فقر نسبت داده شده است و تا اکنون فشار آن را برشانه‌های خود در بخش رسیدگی به این معضل و ارایه‌ی خدمات اساسی چون مراقبت صحی، حفاظت اجتماعی، تعلیم و تربیه و نگه‌داری از آسیب‌پذیرترین افراد جامعه احساس می‌کنیم.»

درحال حاضر بیش از سه میلیون افغان در کشورهای خارج، بویژه ایران و پاکستان به سر می‌برند. حکومت افغانستان در سال 2016 کمیته‌ی اجرایی بیجاشدگان و عودت کنندگان را ایجاد کرده است که در راس آن رییس اجرایی این کشور قرار دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *