دبیرکل ناتو: برای حفاظت از کشورهای عضو ناتو در افغانستان می‌مانیم

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو می‌گوید که ماندن نیروهای ناتو در افغانستان به معنی حفاظت از کشورهای عضو ناتو است.

آقای استولتنبرگ امروز دوشنبه (دوازدهم قوس) در یک نشست خبری در بروکسل گفت: «ما می‌دانیم که طالبان، داعش، القاعده و دیگر گروه‌ها در افغانستان حضوردارند و ماندن ما در این کشور به معنی تأمین امنیت کشورهای خود ما است. ما می‌خواهیم اطمینان یابیم که داعش فرصت حضور در افغانستان را پیدا نکنند.»

دبیرکل ناتو همچنان گفت که کشورهای عضو این سازمان پشتیبانی‌شان را از افغانستان و نیروهای امنیتی در این کشور ادامه خواهند داد.

او در مورد هزینه‌ی ماندن ناتو در افغانستان نیز گفت:  «این برای ناتو مهم است که حضورش در افغانستان را ادامه دهد تا این کشور یک بار دیگر مرکزی برای تروریستان نشود. این حضور، هزینه‌ی بلند جانی و مالی را می‌طلبد. بار دیگرتأکید می‌کنم که هزینه‌ی ماندن ما کمتر از هزینه‌ی خروج ما از این کشور است.»

دبیرکل ناتو افزود که چالش در افغانستان بزرگ است و برای حل این چالش ناتو پشتیبانی مالی و نظامی‌اش از افغانستان را بیشتر ساخته است.

به گفته‌ی او، این چالش بزرگ سبب شده است تا نیروهای امنیتی افغان و نیروهای ناتو در ماه‌های اخیر تلفات داشته باشند.

ینس استولتنبرگ در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نیز گفت که برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان نشان داد که این کشور آماده‌ی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است.

استولتنبرگ افزود: «انتخابات یک عنصر کلیدی برای دموکراسی است و بایدبرگزار شود. مشکلات امنیتی وجود دارد اما برگزاری انتخابات پارلمانی نشان داد که افغانستان آماده‌ی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نیز است.»

دبیرکل ناتو این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که قرار است نشست وزیران خارجه‌ی کشورهای عضو ناتو در باره‌ی وضعیت افغانستان وتنش‌های اخیر میان روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه و چهارشنبه در بروکسیل برگزار شود.