- US4AfghanPeace

مشاور امنیت ملی: افغانستان خواهان صلح پایدار است نه یک معامله‌ی عجولانه

اطلاعات روز: یک روز پس از ملاقات زلمی خلیلزاد با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان هشدار می‌دهد که هیچ فرد یا کشوری حق ندارد در مورد ساختارهای جدید حکومتی افغانستان، به‌عنوان یک کشور مستقل، بحث کند.

او افزوده است که صلاحیت تصمیم‌گیری درباره‌ی آینده افغانستان به خود افغان‌ها و رهبران منتخب بر می‌گردد و جایگزینی برای یک دولت منتخب وجود ندارد و بالای قربانی‌های مردم افغانستان معامله نخواهد شد.

آقای محب همچنان گفته است که مردم افغانستان باید اطمینان داشته باشند که صلح خواست جمعی است. به گفته‌ی او: «مردم افغانستان خواستار صلح پایدار می‌باشند، نه خواستار یک معامله‌ی عجولانه که قربانی‌های ما را نادیده بگیرد. تلاش‌های صلح نیازمند تحمل استراتژیک، استقامت و شجاعت است – نه تعبیه‌ی بدون جهت.»

آقای محب در چندین تویت پیهم از تلاش‌های شرکای افغانستان به‌ویژه امریکا، امارات متحده عربی و عربستاد سعودی برای آوردن صلح تشکر کرده اما گفته است که «گمانه‌زنی‌های جاری نیاز به وضاحت دارند.»

دفتر شورای امنیت به نقل از آقای محب نوشته است: «به‌عنوان یک کشور مستقل، هیچ کشور یا فردی حق و صلاحیت بحث در مورد ساختارهای جدید حکومتی برای افغانستان را ندارد. به شمول تقسیمات سیاسی که قانون اساسی افغانستان را نقض می‌کند.»

مشاور شورای امنیت ملی گفته است که روابط افغانستان و امریکا براساس توافق‌نامه‌ی دو جانبه امنیتی تأمین گردیده و این روابط از سوی لوی جرگه مشورتی و پارلمان افغانستان تصویب شده است.

https://twitter.com/hmohib/status/1075624436106174464

تاکنون روشن نیست سخنان آقای محب بیشتر متوجه چه کسی است اما به نظر می‌رسد مشاور امنیت ملی افغانستان از نشست اخیر میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیلزاد، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در امارات متحده عربی راضی نیست.

زلمی خلیلزاد پس از گفت‌وگوی دو روزه در امارات با نمایندگان طالبان روز گذشته (چهارشنبه، 28 قوس) به پاکستان رفت و در مورد گفت‌وگوهایش به مقامات پاکستان معلومات داد. پس از آن او شام روز گذشته به کابل آمد و با رهبران حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

از سوی دیگر امارات متحده عربی نشست میان نمایندگان طالبان و امریکا را مثبت خوانده و گفته است که نشست بعدی طرفین نیز در امارات برگزار می‌شود تا روند صلح افغانستان تکمیل گردد.

گروه طالبان نیز اعلام کرده است که با امریکا روی خروج از افغانستان، بمباران هوایی و رهایی زندانیان طالبان گفت‌وگو کرده اما بحث آتش‌بس و ایجاد حکومت موقت موضوع بحث آنان نبوده است.

رویترز به نقل از مقامات طالبان گفته است که زلمی خلیلزاد از نمایندگان طالبان خواسته تا روی یک آتش‌بس شش ماهه توافق کند و نمایندگان خود را برای دولت موقت معرفی کنند. براساس این گزارش، نمایندگان طالبان گفته‌اند که اگر عربستان سعودی، امارات و پاکستان ضمانت بدهند که رهبری دولت موقت را گروه طالبان معرفی کند، این گروه حاضر خواهد شد آتش‌بس شش ماهه را بپذیرد.

دیدگاه‌های شما
  1. معلوم نیست که دل این مشاور جوان از چه خون است- از حاشیه رفتن در مذاکرات صلح ویا اینکه واقعاً به شیوه و محتویات گفتگوهای صلح اعتراض دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *