فارغ از حاشیه‌ی مذاکرات، متن را توضیح دهید

دو روز گفت‌وگو در امارات؛ «آتش‌بس و مذاکرات با افغانستان مورد بحث نبود»

اطلاعات روز: گروه طالبان اعلام کرده است که در مذاکرات نمایندگان این گروه با امریکا در شهر ابوظبی،‌ پایتخت امارات متحده‌ی عربی روی خروج نظامیان خارجی از افغانستان، شواهد مستند در مورد بمباران غیرنظامیان از سوی آنان و رهایی زندانیان بحث شده است.

ذبیح‌الله مجاهد،‌ سخن‌گوی گروه طالبان ناوقت روز سه‌شنبه (27 قوس) با نشر اعلامیه‌یی گفته است که در این مذاکرات تمرکز بیشتر روی پایان حضور امریکا در افغانستان بوده و در مورد آتش‌بس، مذاکرات با هیأت گفت‌وگوکننده‌ی حکومت افغانستان، حکومت موقت،‌ انتخابات و دیگر مسایل داخلی افغانستان بحثی نشده است.

همزمان با این،‌ «آژانس خبری امارات» گزارش کرده است که امارات با مشارکت عربستان سعودی و حضور پاکستان میزبان «کنفرانس آشتی و صلح میان طالبان و امریکا» بوده و برگزاری این کنفرانس را بخشی از تلاش‌ها برای دست‌یابی به صلح و برگرداندن امنیت و ثبات در افغانستان خوانده است.

«آژانس خبری امارات» همچنان گفته است که مذاکرات دو روزه‌ی نمایندگان طالبان و امریکا در ابوظبی برای دو طرف نتایج مثبت داشته است.

در این گزارش همچنان گفته شده است که دور بعدی مذاکرات نیز برای تکمیل کردن «روند آشتی ملی افغانستان» در ابوظبی برگزار خواهد شد.

این در حالی است که روز سه‌شنبه خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام بلند رتبه‌ی طالبان گزارش کرده بود که امریکا بر این گروه فشار وارد می‌کند تا به یک آتش‌بس شش ماهه به توافق برسد.

این مقام‌ها به شرط افشانشدن نام‌شان گفته‌بودند که طالبان به خواست‌شان مبنی بر بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان و حاکم شدن یک نظام سخت‌گیر اسلامی تأکید کرده‌اند زیرا این گروه هراس دارد که با اعلام آتش‌بس نیروهای خارجی در افغانستان قوی‌تر شده و باعث ضعف طالبان خواهد شد.

آن‌ها همچنان گفته بودند: «اگر کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و پاکستان ضمانت کنند و امریکا فرد مورد نظر طالبان را به عنوان رییس حکومت موقت بگمارد، ما روی آتش‌بس فکر خواهیم کرد.»

با وجود این همه تلاش‌ها،‌ امروز چهارشنبه (28 قوس) مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان در مراسم معرفی محمدعمر داوودزی، به‌عنوان رییس دارالانشای این شورا گفتند که افغانستان در حال حاضر در یک شرایط خاص قرار دارد و برای رسیدن به توافق صلح با طالبان نزدیک شده است.