وزارت داخله پولیس را از اظهار نظر در مورد «صلح» و «سیاست خارجی افغانستان» منع کرد

اطلاعات روز: وزارت داخله‌ی کشور در سلسله‌ی اقداماتش این‌بار پولیس را از «ابراز نظر، تبصره و تحلیل» در مورد صلح و سیاست خارجی افغانستان منع کرد.

در اعلامیه‌ی این وزارت که امروز یک‌شنبه (نهم جدی) منتشر شده، آمده است که وظایف وزارت داخله و پولیس مشخص است و نیز بحث و مذاکره در حیطه‌ی صلاحیت نیروهای مسلح نه، بلکه از صلاحیت‌ رهبری حکومت است و این بحث‌ها هیچ تأثیری بر ساختار، اهداف و برنامه‌های انکشافی وزارت داخله ندارد.

این وزارت همچنان گفته است که بحث در مورد سیاست خارجی افغانستان در حیطه‌ی صلاحیت کارمندان وزارت داخله نیست.

در اعلامیه آمده  است: «به تمام منسوبین وزارت امور داخله و پولیس هدایت داده می‌شود که از ابراز نظر رسانه‌یی در مورد سیاست خارجی دولت اسلامی افغانستان ابا ورزند.»

وزارت داخله تأکید کرده است که هیچ یک از ملاقات‌ها به شمول ملاقات‌های وزیر با سفیران کشورهای خارجی، رهبران سیاسی و رهبران قومی به‌منظور اهداف تبلیغاتی، عکاسی و فلم‌برداری نشود.

این در حالی است که وزارت داخله روز شنبه نیز اعلام کرده بود که هیچ کارمند وزارت داخله به‌شمول کارمندان ملکی و نظامی اجازه‌ی ورود به سفارت‌خانه‌های خارجی را ندارد.

این وزارت همچنان گفته بود که هیچ کارمند وزارت داخله به‌شمول کارمندان ملکی و نظامی اجازه‌ی اشتراک در روزهای ملی، روزهای استقلال و مهمانی‌های شبانه در سفارت‌خانه‌های خارجی را ندارد.

وزارت داخله به تاریخ ششم جدی نیز اعلام کرده بود که برای کاهش آسیب‌پذیری مسوولان پولیس، درز نکردن اطلاعات حساس به بیرون و حفظ محرمانه بودن اسرار وظیفه‌یی، پس از این کارمندان وزارت داخله نمی‌توانند اسناد دولتی، تصاویر از دفاتر و وسایل پولیس و همچنان عکس‌های انفرادی یا جمعی با لباس نظامی را در شبکه‌های اجتماعی نشر و پخش کنند.