شورای عالی صلح: داوودزی برای گفت‌وگو با مقامات پاکستانی به اسلام‌آباد می‌رود

اطلاعات روز: شورای عالی صلح افغانستان از سفر محمدعمر داوودزی، رییس دارالانشای این شورا به روز سه شنبه آینده به پاکستان خبر داده و می‌گوید که پاکستان میزبان رهبران طالبان افغانستان است و می‌تواند در روند صلح افغانستان موثر باشد.

سید احسان طاهری، سخن‌گوی شورای عالی صلح امروز یک‌شنبه (شانزدهم جدی) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که پاکستان مهمان‌دار رهبری طالبان افغانستان است و نقش این کشور در راستای تشویق طالبان برای دست‌کشیدن از جنگ بسیار اثرگذار است.

آقای طاهری گفت: «در این جای شک نیست که رهبری تحریک طالبان افغانستان در پاکستان است و پاکستان مهمان‌دار رهبری طالبان افغانستان است. خیلی اثرگذار است رول پاکستان در این بخش که رهبری طالبان افغانستان در پاکستان را برای دست کشیدن از جنگ تشویق کند.»

او افزود که آقای داوودزی روز سه‌شنبه در یک سفر چهار روزه همراه با نماینده‌ی وزارت خارجه‌ی کشور برای گفت‌وگو با وزیر خارجه و رییس ستاد ارتش پاکستان به اسلام‌آباد می‌رود و پس از آن به دیگر کشورهای منطقه نیز سفر خواهد کرد.

سخن‌گوی شورای عالی صلح علاوه کرد که آقای داوودزی روی دو مسأله‌ از جمله جلب همکاری عملی پاکستان درباره‌ی آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان و حمایت عملی پاکستان از اجماع منطقه‌ای صلح افغانستان، با مقام‌های پاکستان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

در همین حال، آقای طاهری در مورد برگزاری نشست جده در مورد صلح افغانستان نیز گفت که تاکنون هیچ‌گونه هماهنگی میان کشورهای اشتراک کننده در این نشست صورت نگرفته و تاریخ مشخص برگزاری این نشست نیز مشخص نشده است.

در چند روز اخیر شماری از رسانه‌ها گزارش کرده بود که قرار بود نشست جده به تاریخ چهارم جنوری در جده برگزار شود، اما برگزار نشده است.

شورای عالی صلح افغانستان همچنان از حکومت خواست تا زمانی که از دیدار نمایندگان طالبان با هیأت مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان برای‌شان اطیمنان داده نشده، هیأتی از افغانستان به این نشست شرکت نکند.

احسان طاهری همچنان گفت که نشست‌هایی که اخیرا شماری از کشورها، به ویژه ایران با نمایندگان طالبان داشته است، در هماهنگی با حکومت افغانستان و شورای عالی صلح صورت گرفته است.

آقای طاهری در بخشی از سخنانش افزود: «امریکا حکومت افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان را به حاشیه قرار نداده، هر گامی که از سوی امریکا برداشته میشه، قبل از آن با مردم و رهبری حکومت افغانستان و شورای عالی صلح هماهنگی کامل صورت می‌گیرد.»

این در حالی است که اخیرا تلاش‌های حکومت افغانستان، کشورهای منطقه و امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان افزایش یافته است.

پیش از این نشستی میان نمایندگان امریکا و طالبان در ابوظبی برگزار شده بود که در آن نمایندگان کشورهای پاکستان و عربستان سعودی نیز شرکت داشتند. همچنان قرار است در آینده‌ی نزدیک نشستی در مورد صلح افغانستان به میزبانی عربستان سعودی برگزار شود که نمایندگان طالبان نیز در آن حضور خواهند داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *