رییس جمهور آینده، صلح را در اولویت کاری خود قرار دهد

شورای عالی صلح امیدوار است که با انتخاب رییس جمهور نو در افغانستان تحرکات تازه‌ای در روند صلح ایجاد شود. این شورا می‌گوید، هر نامزدی که به کرسی ریاست جمهوری افغانستان دست می‌یابد، موضوع صلح را باید در صدر برنامه‌های کاری‌اش قرار بدهد.
مولوی عبدالحکیم مجاهد، معاون اول شورای عالی صلح به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی از مخالفان مسلح خواست که با حکومت جدید افغانستان حاضر به مذاکرات صلح شوند. آقای مجاهد در ادامه افزود: «زمان آن فرا‌رسیده است که مخالفین مسلح و دولت جدید افغانستان مذاکرات را آغاز کنند و مشکلات افغانستان را روی میز مذاکره مطرح کرده و به آن راه‌حل دریافت نمایند».
معاون اول شورای عالی صلح گفت که تمام نامزدان ریاست جمهوری بر ادامه‌ی کوشش‌های صلح در افغانستان تأکید کرده‌اند. در این حال بعضی از اعضای شورای عالی صلح با خوش‌بینی می‌گویند که با روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان انکشاف تازه‌ای در راستای روند صلح به میان خواهد آمد.
قاضی محمد امین وقاد، عضو کمیته‌ی اجرایی این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت که با انتخاب رییس جمهور نو، دیگر مسئله‌ی تغییر نظام در گفت‌وگو‌های صلح مطرح بحث نخواهد بود: «بیش‌تر امیدواری است که این پروسه رنگ جدید و یک حالت و روح جدید را به خود بگیرد. سابق این طور گمان می‌رفت که مخالفین ممکن تقاضا کنند که حکومت موقت یا انتقالی تشکیل شود و سپس در مورد نظام آینده تصمیم گرفته شود اما حالا با تجدید آدرس ریاست جمهوری این مسایل از آجندا خارج می‌شود».
شورای عالی صلح در سال 1389 خورشیدی به عضویت حدود هفتاد تن، به هدف پیش‌برد تلاش‌های صلح در افغانستان ایجاد شد. تأسیس این شورا یکی از پیش‌نهاد‌های جرگه ملی مشورتی صلح بود. اما از شورای عالی صلح هنوز هم انتقاد‌های موجود اند که فعالیت موثری در قسمت تشویق مخالفان مسلح به مذاکرات صلح نداشته است.
از پالیسی حکومت در برابر طالبان مسلح نیز همواره انتقاد شده است. در این حال شماری از تحلیل‌گران افغان هم به این باور‌ند که با آمدن رییس جمهور جدید گام‌های تازه‌ای در زمینه‌ی گفت‌وگو‌های صلح بر‌داشته خواهند شد.
اسحاق اتمر، یکی از این تحلیل‌گران می‌گوید: «یکی این است که رییس جمهور نو می‌آید و اعتماد نو به وجود خواهد آمد، استراتژی جدیدی ‌پیش‌نهاد خواهد شد که خواهد توانست سبب اعتماد مخالفان شود و پروسه‌ی صلح آغاز یابد».
در حالی‌که خوش‌بینی‌هایی وجود دارند که با انتخاب رییس جمهور نو در افغانستان کوشش‌های صلح تقویت خواهند شد، اما شماری از کارشناسان به این باور‌ند که این تلاش‌ها زمانی مؤثر واقع خواهند گردید که پاکستان در روند صلح افغانستان همکاری صادقانه نماید. پاکستان پیوسته حمایتش را از تلاش‌های صلح در افغانستان اعلام کرده، اما مقام‌های افغان در گذشته گفته‌اند که این کشور در عمل همکاری لازم نکرده است. «رادیو آزادی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *