HPC

«چین برای آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان همکاری می‌کند»

اطلاعات روز: چن شاو دنگ، معاون وزیر خارجه‌‎ی چین در دیدار با محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح و نماینده‌ی رییس‌جمهور در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح، گفته است که کشورش برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان به همکاری‌هایش ادامه می‌دهد.

در اعلامیه‌ی شورای عالی صلح که امروز (شنبه، 6 دلو) منتشر شده، آمده است که آقای داوودزی در جریان سفرش به چین، با چن شاو دنگ، معاون وزیر خارجه‌ی این کشور دیدار کرده و در مورد موضوعات مختلف از جمله پروسه‌ی صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه گفته شده است که دو طرف در این دیدار در مورد گسترش همکاری‌ها میان افغانستان و چین، پیش‌برد روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، به‌میان آمدن اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان، فواید یک افغانستان با ثبات برای منطقه و همکاری‌های منطقه‌ای بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، آقای داوودزی در این دیدار در مورد پیشرفت‌های اخیر پروسه‌ی صلح افغانستان معلومات کامل ارایه کرده و از دولت چین خواسته است تا برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان نقش بازی کند.

داوودزی گفته است: «برای حمایت و تسریع پروسه‌ی صلح افغانستان در کنار اجماع بین‌المللی، اجماع منطقه‌ای نیز مفید تمام می‌شود.»

در همین حال چن شاو دنگ، معاون وزیر خارجه‌ی چین نیز پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان را بی‌پیشینه خوانده و گفته است که کشورش از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان پشتیبانی کرده و آماده‌ی هر نوع همکاری در این زمینه است.

معاون وزیر خارجه‌ی چین همچنان گفته است که کشورش برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان، به کمک‌هایش ادامه می‌دهد.

گفتنی است که آقای داوودزی روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در دومین سفرش برای جلب اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان به چین رفت. او پیش از این در یک سفر چهار روزه به پاکستان رفته بود.

رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح افغانستان در حالی برای جلب اجماع منطقه‌ای برای صلح به کشورهای منطقه سفر کرده است که چهارمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان وارد ششمین روزش شده است.

این مذاکرات روز دوشنبه هفته‌ی گذشته آغاز شده بود. برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که دو طرف در این دور مذاکرات در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و این‌که کابل برای هیچ کشوری تهدید نباشد،‌ گفت‌وگو کرده و به توافقاتی نیز دست یافته‌اند. این گزارش‌ها اما تاکنون به‌گونه‌ی رسمی تأیید نشده است.

پیش از این نیز نمایندگان گروه طالبان و امریکا دو بار در قطر و یک بار دیگر در امارات متحده‌ی عربی دیدار کرده بودند.