ناتو: تا زمانی در افغانستان می‌مانیم که دیگر بستر امن تروریسم بین‌المللی نباشد

اطلاعات روز: ناتو یا سازمان پیمان اتلانتیک شمالی اعلام کرده است که نیروهای این سازمان تا زمانی افغانستان را ترک نمی‌کنند که این کشور مکان امنی برای تروریسم بین‌المللی باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز گذشته (دو‌شنبه، ۸ دلو) در دیدار با پاتریک شناهان، معاون وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا در پنتاگون گفته است که نیروهای ناتو بیش از ضرورت در افغانستان نمی‌مانند.

آقای استولتنبرگ گفته است: «ما نمی‌خواهیم بیش از ضرورت در افغانستان بمانیم، اما نمی‌خواهیم افغانستان را پیش از ایجاد شرایطی که ما را قادر به ترک و یا کاهش آمار نیروهای خارجی کند، ترک کنیم.»

او در این دیدار هدف اصلی حضور نیروهای این سازمان در افغانستان را، جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به‌عنوان مکان امن برای تروریسم بین‌المللی خوانده است.

آقای استولتنبرگ همچنان گفته است که این سازمان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

 دبیر کل ناتو در حالی از ادامه‌ی حضور این سازمان در افغانستان تأکید می‌کند که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان روز یک‌شنبه (۷ دلو) در دیدار با محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در کابل گفته بود که طالبان در مذاکرات شش‌ روزه‌اش با امریکایی‌ها خروج نیروهای خارجی از افغانستان را مطرح کرده است.

آقای خلیل‌زاد گفته بود که در این مورد میان آنان هیچ فیصله‌ای صورت نگرفته است.

او گفته بود: «اگر در باره‌ی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمیم گرفته شود، این تصمیم در زمان معین و در هم‌صدایی با دولت افغانستان پس از بحث‌های تفصیلی گرفته می‌شود.»