2vpo

سرور دانش: صلحی را می‌خواهیم که از طریق مذاکره بین‌الافغانی به‌دست آید

اطلاعات روز: محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که مردم افغانستان صلحی را می‌خواهند که از طریق مذاکرات مستقیم بین‌الافغانی و با مالکیت افغان‌ها به‌دست آید.

آقای دانش امروز (سه‌شنبه،‌ 9 دلو) در مراسم معرفی مولوی عبدالحکیم منیب به‌عنوان سرپرست جدید وزارت ارشاد،‌ حج و اوقاف کشور گفته است: «ما صلحی را می‌خواهیم که همه جوانب از طریق یک مذاکره‌ی مستقیم بین الافغانی و با مالکیت افغان‌ها، از جنگ دست کشیده و با پذیرفتن زندگی مسالمت‌آمیز سیاسی، به اراده و انتخاب مردم احترام بگذارند و از این طریق سهیم در قدرت سیاسی شوند.»

او افزوده است که نظام امارتی و میکانیزم اهل حل و عقد و سازوکارهای مشابه دیگر با شرایط امروز افغانستان سازگاری نداشته و مردم این کشور اجازه نمی‌دهند که یک گروه خاص سرنوشت آن‌ها را در اختیار بگیرد.

به گفته‌ی او هنوز ابهامات زیادی در مورد صلح وجود دارد و برای مردم افغانستان نیز پرسش‌های زیادی ایجاد شده است. دانش گفته است که مردم افغانستان صلحی را می‌خواهند که افغانستان را به جلو هدایت کند نه صلحی را که بار دیگر کشور را به جنگ‌هایی از نوع دیگر بکشاند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است: «بازهم همسایگان ما از طریق دیگر برای بلعیدن افغانستان چنگ و دندان تیز کنند. ما می‌خواهیم افغانستان همچنان با همسایگان و با همه متحدان استراتژیک خود در چارچوب احترام متقابل و رعایت منافع متقابل رابطه‌ی دوستانه داشته باشد.»

آقای دانش تأکید کرده است که مردم افغانستان صلحی را می‌خواهند که چارچوب نظام سیاسی موجود کشور، منافع ملی، وحدت ملی و همچنان حقوق اساسی شهروندی، آزادی‌های سیاسی، آزادی بیان و نظام مبتنی بر آرای مردم حفظ شود.

او این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته جزئیات تازه‌ی گفت‌وگوهای نمایندگان امریکا و طالبان در قطر را با رسانه‌ها شریک کرده و گفته است که در جریان این گفت‌وگوها در اصول یک پیش‌نویس توافق‌نامه‌ی صلح موافقه شده اما به کار بیشتر نیاز دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *