زنان افغان: در گفت‌وگوهای صلح حقوق بشر و حقوق زنان را معامله نکنید

اطلاعات روز: در حالی که قرار است روز سه‌شنبه نشستی میان نمایندگان طالبان و سران احزاب سیاسی افغانستان در مسکو برگزار شود، اکنون شبکه‌ی زنان افغان با ابراز نگرانی در مورد روند گفت‌وگوهای صلح، از تمامی مردان دخیل در گفت‌وگوها خواسته است تا حقوق زنان را معامله نکنند.

در اعلامیه‌ی شبکه‌ی زنان افغان که امروز (دوشنبه، 15 دلو) منتشر شده، آمده است: «مردانی‌که در این مذاکرات شرکت می‌کنند باید این را واضح سازند که حقوق زنان به هیچ عنوانی مورد معامله قرار نمی‌گیرد.»

در اعلامیه همچنان خواسته شده است که در مذاکرات صلح نباید روی تغییر نظام سیاسی بحث شود زیرا به گفته‌ی زنان،‌ آن‌ها نظام سیاسی و دموکراسی را توانمند ساخته است و دموکراسی نباید مورد معامله‌‎های احزاب سیاسی قرار گیرد.

معامله نکردن با قانون و نظم عامه، حضور فعال زنان در میز مذاکرات، تأمین حقوق بشر در مذاکرات صلح و به انزوا نکشاندن افغانستان از دیگر خواسته‌هایی است که از سوی زنان افغان مطرح شده است.

زنان افغان این نگرانی‌ها را در حالی مطرح کرده‌اند که قرار است که فراد (سه‌شنبه، 15 دلو) نشستی میان نمایندگان طالبان و شماری از رهبران احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان در مسکو برگزار شود.

بیشتر کسانی که در ترکیب هیأت افغانی در نشست مسکو شرکت می‌کنند، گفته‌اند که در این نشست از نظام جمهوری اسلامی افغانستان، قانون اساسی کشور و دیگر ارزش‌های این کشور دفاع خواهند کرد.

گروه طالبان نیز گفته است که قرار است نمایندگان این گروه موقف شرعی و اصولی و همچنان پالیسی و خط مشی طالبان در پیوند به پایان حضور امریکا در افغانستان و تأمین صلح در این کشور را توضیح دهد.