زنان عضو شورای صلح: هر نوع بی‌توجهی به زنان تلاش‌های صلح را ناکام می‌کند

اطلاعات روز: زنان عضو شورای عالی صلح کشور امروز (چهارشنبه، ۱۷ دلو) اعلام کردند که در جریان گفت‌وگوهای صلح، به زنان نقشی داده نشده و این بی‌توجهی به زنان تلاش‌های صلح کشور را ناکام می‌کند.

در اعلامیه‌ای که از سوی شورای عالی صلح کشور به نشر رسیده، آمده است که با تأسف در جریان گفت‌وگوهای مقدماتی صلح، موضوع زنان تا کنون حتا به‌گونه‌ی حاشیوی هم مطرح نشده است.

زنان عضو شورای عالی صلح کشور با ابراز نگرانی از عدم حضور زنان گفته‌اند که پروسه‌ی صلح و مصالحه‌ی ملی بدون درنظرگرفتن حضور و نقش فعال زنان، عادلانه، فراگیر، همه‌شمول و پایداربودن این پروسه زیر سوال می‌برد.

به نقل از اعلامیه، این اعضای شورای عالی صلح از جامعه‌ی جهانی دخیل در موضوع صلح افغانستان خواسته‌اند که به موضوع زنان در پروسه‌ی صلح صادق باشند و از هر گونه معامله روی حقوق زنان افغان در جریان گفت‌وگوی این پروسه، جلوگیری کنند.

آن‌ها گفته‌اند: «دستاوردهای ۱۸ ساله‌ی زنان در هیچ نوع از گفت‌وگوها و مذاکرات صلح مورد استفاده‌ی سوء قرار نگیرد؛ همه‌ی این دستاوردها و نهادهای مردم سالار باید حفظ گردند.»

زنان عضو شورای عالی صلح کشور در حالی این گفته‌ها را مطرح می‌کنند که روز سه‌شنبه (۱۵ دلو) نشستی میان نمایندگان گروه طالبان و رهبران شماری از احزاب و گروه‌های سیاسی افغانستان در مسکو برگزار شده است. در این نشست حضور زنان کمرنگ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *