صیاد و آریایی: فرامین رییس‌جمهور کودتای نافرجام و ننگین است

اطلاعات روز: عبدالبدیع صیاد، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و عبدالعزیز آریایی، رییس پیشین کمیسیون شکایات انتخاباتی امروز (پنجشنبه، ۲۵ دلو) در یک نشست مشترک خبری، فرمان رییس‌جمهور کشور مبنی بر برکناری‌شان را کودتای «نافرجام» و «ننگین» خواندند.

آقای صیاد در این نشست طرح تعدیل قانون انتخابات و توشیح آن از سوی محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور را عجولانه خواند و افزود: «برکناری ما یک پروژه‌ی شخصیت‌کشی بود و باید پایان یابد. افرادی که برکنار شده‌اند، همگی وطن‌دوست، قانون‌مند و وفادار به مصلحت‌های ملی اند.»

او همچنان گفت که حکومت با این تصمیم می‌خواهد نتایج انتخابات پارلمانی را در ولایت‌هایی که اعلام نشده است، مهندسی کرده و افراد «دلخواه»شان را کامیاب کند.

به گفته‌ی او، تعدیلات جدید در قانون انتخابات باید پس از پایان موعد کمیشنران و رییسان کمیسیون‌های انتخاباتی، تطبیق شود.

آقای صیاد گفت: «کمیشنران آینده در این کمیسیون‌ها باید بر اساس قانون و پس از پایان کار کمیشنران فعلی کمیسیون‌های انتخاباتی انتصاب شوند. از کمیشنران قبلی خود رییس‌جمهور کشور امتحان گرفته بود و آنان هم برای پنج سال انتخاب شده بود و این مدت هم باید تکمیل شود.»

او همچنان با اشاره به مکلفیت‌های کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گفت که وظیفه‌ی این هیأت پالیسی‌سازی و تصمیم‌گیری است، اما کسی که تصمیم و پالیسی را تطبیق می‌کنند، آنان دارالانشا و مسئولان کمیسیون‌های ولایتی و مأموران دیگر این کمیسیون اند که آن‌ها را تطبیق می‌کنند.

آقای صیاد گفت: «باید کسانی برکنار شوند که مشکلات در انتخابات ایجاد کرده بود، حکم برکناری‌اش هم روی میز رییس‌جمهور می‌باشد و اکنون به‌عنوان سرپرست کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده است. به جای مسئولان مشروع، باید آنان برکنار و جریمه‌ی مالی شوند.»

او همچنان با واهی‌خواندن عزل رییسان و کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و سیاسی‌خواندن نهادهای عدلی گفت: «اتهاماتی که مطرح می‌شود، واهی و بی‌اساس است و ما حاضر هستیم که در یک محکمه‌ی علنی، بدون دخالت سیاسی، پاسخ بگوییم.»

در همین حال، عبدالعزیز آریایی نیز در این نشست گفت فرمان‌های اخیر مبنی بر توشیح قانون تعدیلات انتخابات و برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، خلاف ارزش‌های اخلاقی و اصول قانون اساسی است.

او از رییس‌جمهور غنی به‌عنوان شخص «مریض» یاد کرد و گفت: «کسانی که با کودتای ننگین انتخاباتی در رأس نظام قرار می‌گیرند و آن ظرفیت و توانایی را با این پتکه‌های عجیب و غریب، طفلانه و گوسفندی‌شان نمی‌توانند بالای مردم افغانستان تحمیل کند.»

آقای آریایی همچنان با اشاره به طرح تعدیل قانون انتخابات افزود که «نظام جنگل از نظام فعلی افغانستان یک سلسه برتری‌های اخلاقی دارد.»

او همچنان تأکید کرد که آنان منحیث «مسئولان مشروع» کمیسیون شکایت انتخاباتی متعهد به پیش‌بردن امور کاری‌اش می باشد.

این در حالی است که ریاست‌جمهوری کشور امروز (پنجشنبه، ۲۵ دلو) در اطلاعیه‌ای خواستار معرفی نامزدان احزاب سیاسی و نهادهای جامعه‌ی مدنی برای عضویت در کمیسیون‌های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی کشور شده است.

در همین حال، کمیسیون‌های انتخاباتی نیز روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴ دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که عزل رییسان و کمیشنران این کمیسیون‌ها یک امر عادی می‌باشد و این موضوع در روند کاری این کمیسیون‌ها تأثیری ندارد و فعالیت آنان هم‌اکنون به صورت عادی ادامه دارد.

ارگ ریاست‌جمهوری کشور دو روز پیش (سه‌شنبه، ۲۳ دلو) در فرمانی اعلام کرد که بر اساس قانون جدید انتخابات دوازده عضو کمیسیون‌های انتخاباتی به شمول رییسان آن‌ها، برکنار شده‌اند.بر اساس این فرمان، برای جلوگیری از سکتگی اجرای امور، احمدشاه زمانزی، رییس دالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، سرپرستی این کمیسیون و محمدعلی ستیغ، رییس دارالانشای کمیسیون شکایات انتخاباتی، سرپرستی کمیسیون شکایات انتخاباتی را به عهده دارند.