احضار سفیر پاکستان در کابل؛ «پاکستان باید به تعهداتش در قبال افغانستان پابند باشد»

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرده است که زاهد نصرالله، سفیر پاکستان در کابل، به دلیل اظهارات‌اش در مورد «تأثیر مسأله‌ی کشمیر بر روند صلح افغانستان» از سوی این وزارت احضار شده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است که دولت افغانستان دیروز (چهارشنبه، ۱ حوت) با احضار این دیپلمات ارشد پاکستان، از آن کشور خواسته است که به تعهداتش در قبال افغانستان، به خصوص روند صلح در کشور، پابند باشد.

وزارت خارجه‌ی کشور در اعلامیه‌اش با اشاره به گفته‌های زاهد نصرالله در واکنش به اتهام دست‌داشتن پاکستان در حمله‌ی کشمیر از سوی هند، از این کشور همچنان خواسته است که از «اظهارات بی‌ربط که هیچ مشکلی را حل نمی‌کند» در مورد افغانستان خودداری کند.

دو روز پیش (سه‌شنبه، ۳۰ دلو) زاهد نصرالله در واکنش به این اتهام هند به پاکستان گفته بود که هر گونه حمله‌ی هند ثبات منطقه را آسیب می‌زند و ظرفیت صلح، از جمله روند صلح افغانستان را متأثر می‌کند.

محمدعمر داوودزی، مشاور رییس‌جمهور افغانستان در امور منطقوی برای اجماع صلح و رییس دبیرخانه‌ی شورای عالی صلح نیز در واکنش به این اظهارات سفیر پاکستان در کابل گفته بود: «تنش بین هند و پاکستان بیش از هفتاد سال می‌شود که ادامه دارد و بعضی اوقات ما متضرر شدیم، اما در آینده باز ما نباید متضرر شویم.»

در یک حمله‌ی موتربمب گروه جیش محمد بر یک کاروان نیروهای امنیتی هند در کشمیر روز پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، دست‌کم ۴۰ نفر کشته شدند.گروه تروریستی جیش محمد یک گروه اسلام‌گرا در پاکستان می‌باشد که فعالیت‌اش در این کشور از سال ۲۰۰۲ میلادی به این طرف ممنوع و غیرقانونی اعلام شد.

این گروه به دنبال جدایی پاکستان و هند روی مسأله‌ی کشمیر، از سوی دولت هند مسئول چندین حمله‌ی مرگبار در این کشور خوانده می‌شود.

کشمیر از زمان استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ از مناطق مورد منازعه میان دهلی نو و اسلام‌آباد بوده و تا کنون دو جنگ بزرگ در خصوص کشمیر میان هند و پاکستان رخ داده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *