پروژه‌ی ایجاد سیستم ریال تایم از سوی وزارت مخابرات به امضا رسید

اطلاعات روز: ریاست‌جمهوری کشور اعلام کرده است که پروژه‌ی ایجاد سیستم ریال تایم Real Time Data Management)) امروز (پنجشنبه، ۹ حوت) در مراسمی در ارگ ریاست‌جمهوری از سوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور به امضا رسیده است.

در اعلامیه‌ای که از سوی ارگ به نشر رسیده، آمده است که این قرارد میان شهزادگل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و جوشوا جی بوستوز، رییس شرکت بوستوز گروپ به امضا رسیده است.

به نقل از اعلامیه، این سیستم مسئولیت راپوردهی عواید سکتور مخابرات را به عهده دارد و از آن به منظور جمع‌آوری و مدیریریت شفاف ۱۰ درصدی محصول خدمات مخابراتی در کشور استفاده می‌شود.

به دست‌آوردن معلومات حقیقی از طریق اتصال به سیستم شبکه‌های مخابراتی جهت حصول اطمینان، جلب اعتماد مردم از جمع‌آوری محصولات مخابراتی و افزایش عواید ملی کشور از دیگر اهداف این سیستم خوانده شده است.

پیشتر وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کشور در ۲ دلو گفته بود که مراحل تدارکاتی این سیستم تکمیل شده است. پیش از آن در ۱۱ جدی شمروزخان مسجدی، سخن‌گوی این وزارت به اطلاعات روز گفته بود که روند تدارکاتی این سیستم به علت مطالعات همه‌جانبه این سیتم «جدید در کشور» به کندی پیش می‌رود.

محصول ۱۰ درصدی بر کریدت کارت‌ها در ماه میزان سال ۱۳۸۴ وضع شد. در حالی‌که قانون پیش‌بینی کرده بود که سیستم ریال‌تایم تا شش ماه ساخته شود، اما اکنون که بیشتر از سه سال می‌شود این سیستم ساخته نشده است.

بر اساس معلومات وزارت مخابرات، پس از صدور فرمان رییس جمهور غنی مبنی بر جمع‌آوری ده درصد محصول خدمات مخابراتی تاکنون عواید ناشی از آن به بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون افغانی رسیده است.

براساس آمار وزارت مخابرات، از ماه میزان سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون افغانی از محصول ۱۰ درصدی کریدت‌‌کارت‌ها جمع‌آوری شده است.

سال گذشته اطلاعات روز با نشر گزارش تحقیقی نشان داد که ایجاد سیستم ریال‌تایم بارها به تأخیر افتاده و محصول ۱۰ درصدی بر کریدت کارت‌ها نیز به گونه‌ی شفاف جمع‌آوری نمی‌شود.