تیم‌های انتخاباتی و الزام‌های رقابت دموکراتیک

کمیسیون مستقل انتخابات روز گذشته دومین مرحله‌ی نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد. تا کنون از مجموع بیش از 49 درصد شمار شده، عبدالله عبدالله با به دست آوردن 44.4 در‌صد آرا در صدر و اشرف غنی احمدزی با کسب 33.2 در‌صد در جایگاه دوم قرار دارد. پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود که فقط سی درصد کارهای اعلان نتایج ابتدایی باقی مانده و محمد یوسف نورستانی روز گذشته تأکید کرد که در چهار‌م ثور، نتایج کلی ابتدایی آرا را اعلان خواهد کرد. براساس جدول زمان‌بندی روند انتخابات، نتایج ابتدایی کل آرا در چهارم ثور و نتایج نهایی آن در بیست و چهارم ثور اعلان می‌شود و چنان‌چه اگر هیچ‌یک از نامزدان پنجاه و یک درصد کل آرا را به دست نیاورند، دو نامزد پیش‌تاز پس از دو دو هفته‌، در هفد‌هم جوزا در دور دوم انتخابات با هم رقابت نمایند.
هنوز نشانه‌های برجسته‌ای که نشان‌دهنده‌ی پیروزی یکی از تیم‌ها در دور اول انتخابات باشد، وجود ندارد. هرچند هریک از سه تیم پیش‌تاز انتخاباتی ادعا دارند که در دور اول انتخابات را می‌برند، اما با توجه به شواهد و نشانه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم، به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از نامزدان در دور اول معیار پیروزی را پوره نکرده و این روند به مرحله‌ی دوم کشانیده خواهد شد. تا این دم د‌کتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی از نامزدان پیش‌تاز نتایج قسمی انتخابات به شمار می‌روند، اما با توجه به منطقه‌ای بودن شمارش آرا، احتمال تغییرات جدی و گسترده در وضعیت تیم‌های انتخاباتی در دو دور نتایج قسمی انتخابات وجود دارد. ممکن است تا چهارم ثور و نتایج کامل ابتدایی، جایگاه تیم‌های انتخاباتی در فهرست کنونی تغییر کرده و نتیجه‌‌ی غافل‌گیر کننده‌‌ی دیگری رقم بخورد. به هر صورت، هریک از دو فرضیه‌ی ماندن جدول کنونی نتایج آرا تا نتایج نهایی و تغییر غافل‌گیر کننده‌ی وضعیت تیم‌های انتخاباتی در جدول کنونی نتایج محتمل است؛ اما با توجه به نشانه‌های موجود، رفتن انتخابات به دور دوم قوی‌تر از دو فرضیه‌ی دیگر است. این‌که کدام تیم‌ها در دور دوم رقابت‌ها راه پیدا خواهند کرد، معلوم نیست؛ اما این نکته محرز شده که روند به دور دوم می‌کشد و دو تیم پیش‌تاز انتخاباتی در مرحله‌ی دوم با هم رقابت خواهند کرد.
موضوع مهم‌تر از همه این است که نهادهای انتخاباتی باید برنامه‌های خود را براساس جدول زمان‌بندی این پروسه به پیش ببرند. کمیسیون مستقل انتخابات باید حتما مطابق تقسیم اوقات انتخاباتی در چهارم ثور نتایج ابتدایی کل آرا و در 24ام ثور باید نتیجه‌ی نهایی انتخابات را اعلان کند و اگر در مرحله‌ی اول نتیجه نداد، باید دور دوم انتخابات در هفتم جوزا برگزار گردد. در حال حاضر تمام نهادهای انتخاباتی و نامزدان پیش‌تاز انتخابات گفته‌اند، در صورت نتیجه ندادن انتخابات در دور اول، برای رفتن به دور دوم این روند آماده می‌باشند. کمیسیون مستقل انتخابات باید از همین اکنون آمادگی‌های خود را برای برگزاری دور دوم انتخابات اتخاذ کند. دولت افغانستان و خصوصا نیروهای امنیتی، باید بار دیگر برای تأمین امنیت این روند و برگزاری عادلانه‌ی آن تلاش کند و مردم با حضور شکوه‌مند خود بار دیگر حماسه‌ی سیاسی بیافرینند. مردم برای رفتن به دور دوم انتخابات و مشارکت گسترده در این روند آماده هستند. برگزاری موفقانه‌ی انتخابات و بازتاب جهانی مشارکت افغان‌ها در پای صندوق‌های رای‌دهی، انگیزه‌ی مردم به شرکت در انتخابات را چند‌برابر کرد و اکنون حاضرند ‌برای به نتیجه‌‌ رسیدن انتخابات و آرای‌شان بار دیگر به شکل گسترده به پای صندوق‌های رای‌دهی بروند. اکنون نوبت سیاست‌مداران و حکومت است که با رفتن به دور دوم، به الزامات اساسی دموکراسی تن داده و به آرای مردم افغانستان احترام نمایند. اخیرا زمزمه‌های حکومت‌‌ ائتلافی از سوی برخی آدرس‌های پیدا و پنهان به گوش می‌رسند؛ گویا این‌که تیم‌های پیش‌تاز انتخابات با هم تفاهم نموده و به جای رفتن به دور دوم انتخابات، قدرت را بین هم تقسیم می‌کنند. باید گفت که حکومت ائتلافی به هیچ‌وجه برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. ایجاد حکومت ائتلافی در حقیقت معامله با آرای مردم و ناسپاسی به مشارکت گسترده‌ی مردم در پای صندوق‌های رای در شانزدهم حمل می‌باشد. بنابراین، تیم‌های انتخاباتی باید در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، به الزامات اساسی رقابت دموکراتیک تن داده و به آرای مردم افغانستان احترام بگذارند. تنها نتیجه‌ی شفاف انتخابات به حکومت آینده مشروعیت می‌بخشد، نه سازش‌های سیاسی و معامله‌های شخصی تقسیم قدرت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *