سفیر امریکا در کابل: وظیفه نیروهای امنیتی افغان حفاظت از مردم است نه جنگیدن در برابر همدیگر

اطلاعات روز: به دنبال افزایش تنش در ولایت بلخ در شمال افغانستانجان بس، سفیر امریکا در کابل گفته است که وظیفه‌ی نیروهای امنیتی افغان حفاظت از مردم است نه جنگیدن علیه یکدیگر در منازعات سیاسی.

سفیر امریکا در چندین تویت پیهم گفته است که خشونت سبز علیه سبز قابل قبول نیست و تنها کسانی که از این خشونت سود می‌برند، طالبان اند.

جان بس از طرف‌های درگیر در بلخ خواسته که اختلاف پیش آمده را فوری و از طریق صلح‌آمیز حل کنند و اعمال اقدار با استفاده از نیروهای مسلح، دموکراسی را به عقب باز می‌گرداند.

سفارت امریکا در کابل درحالی به تنش‌های امروز در بلخ واکنش نشان داده است که یوناما یا هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز از افزایش تنش در ولایت بلخ ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر خواسته است تا تنش‌ها را فوراً کاهش داده، راه‌حل مسالمت‌آمیز را برای اختلافات فعلی دریابند و مصونیت و امنیت ساکنین شهر را در اولویت قرار دهند.

تنش‌ها در بلخ میان حکومت افغانستان و عطا محمد نور، والی پیشین ولایت بلخ بر سر تقرر عبدالرقیب مبارز به‌حیث فرمانده پولیس این ولایت بالا گرفت. مخالفت آقای نور با این تقرری باعث شد تا حکومت از قوه قهریه در برابر وی کار بگیرد.

عصر امروز نیروهای ویژه پولیس و کماندوهای ارتش آقای مبارز را به محل کارش همراهی کردند و وی به کارش به‌صورت رسمی آغاز کرد.

از سوی دیگر حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز در یک نشست خبری حکومت را به استعمال قوا علیه مردم متهم کرد و گفت که اقدام اخیر حکومت در بلخ عملکرد سیاسی و انتخاباتی است.

او از جامعه بین‌المللی خواست که حکومت وحدت ملی افغانستان را متوجه سازد تا از قوه قهریه علیه مردم کار نگیرد زیرا نیروهای امنیتی وظیفه دارند از مردم دفاع کنند.

دیدگاه‌های شما
  1. به نظر بنده تغیر وتبدیل در دولت یک اصل است هر مامور دولت که نتواند وظیفه اش را درست انجام دهد باید یک شخص توانا تعین گردد تا از بحران موجوده بلخ بتواند به در اید اما وقتی که گفتگو نتوانست راه حل شود نا گذیر به خاطر تنقیذ قانون از قوه قهریه کار گرفت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *