iec

«معاون کمیسیون انتخابات و همکارانش 85 هزار دالر امریکایی را حیف‌ومیل کرده‌اند»

اطلاعات روز: یافته‌های یک گزارش تحقیقی روزنامه هشت صبح نشان می‌دهد که اورنگ‌زیب، معاون کمیسیون مستقل انتخابات و سرپرست پیشین ریاست دبیرخانه‌ی این کمیسیون با برخی دیگر از همکارانش با آماده کردن اسناد 415 قطعه تکت هواپیمای جعلی،‌ حدود 85 هزار دالر امریکایی را حیف‌ومیل کرده است.

در این گزارش تحقیقی که امروز (چهارشنبه، 29 حوت) منتشر شده، آمده است که افراد یادشده این تکت‌ها را از نشانی شرکت‌های هواپیمایی محلی افغانستان و با نام و لوگوی رسمی این شرکت‌ها تهیه کرده بودند که پس از بررسی و تحقیق، مشخص شد که همه تکت‌های یادشده جعلی بوده‌اند.

شرکت‌های هوایی محلی افغانستان که در این گزارش از آن‌ها به‌نام شرکت‌های فعال در آن زمان (افق شرق، افغان‌جت، کام‌ایر،‌ صافی و آریانا) نام برده شده، با ارسال ایمیل‌های رسمی به روزنامه هشت صبح،‌ تزویری بودن این تکت‌ها را تأیید کرده‌اند.

یافته‌های روزنامه هشت صبح نشان می‌دهد که این تکت‌ها در زمان مأموریت اورنگ‌زیب در سال 2014 میلادی که به عنوان «معاون رییس دبیرخانه و سرپرست دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات» ایفای وظیفه می‌کرد،‌ برای کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات تهیه شده و 84 هزار و 600 دالر، هزینه‌ی آن نیز از هزینه‌ی برگزاری انتخابات بیرون شده است. گزارش هشت صبح همچنان حکایت دارد که هزینه‌ی این اختلاس از سوی حکومت پرداخت شده است.

در همین حال اورنگ‌زیب، معاون کمیسیون مستقل انتخابات یافته‌های روزنامه هشت صبح را تأیید کرده اما گفته است که تکت‌های جعلی توسط او نه، بلکه از سوی همکارانش تهیه شده و او تنها در فرجام در پای سندها امضا کرده است.

آقای اورنگ‌زیب همچنان گفته است که وظیفه‌ی او، تشخیص درستی و یا نادرستی تکت‌ها نبود و به همین دلیل سندهای یادشده امضا و برای طی مراحل و پرداخت پول به «UNDP» فرستاده شد.

به گفته‌ی او در پیوند به این موضوع هم‌اکنون کارمندان پیشین بخش‌های مالی کمیسیون مستقل انتخابات زیر پیگرد قرار دارند، تا پول یادشده دوباره به دست آید.

برنامه‌ی انکشاف ملل متحد نیز که از حامیان مالی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است، پس از بررسی‌ها این تکت‌ها را جعلی ثابت کرده است.

روزنامه هشت صبح در ادامه گفته است: «هرچند متهمان تأیید کردند که از سوی لوی‌سارنوالی به منظور تحقیق بیش‌تر فراخوانده شده‌اند، سارنوالی اما با وجود تماس‌های مکرر هشت صبح، حاضر نشد که جزئیات در این مورد را با ما شریک سازد.»

از سویی هم روزنامه هشت صبح در این گزارش گفته است که نتوانسته با هر یک از افراد متهم این پرونده گفت‌وگو کند.

دیدگاه‌های شما
  1. درسال 2014 کمیسیون مرکزی انتخابات برای بازشماری آرای ریاست جمهوری از 33 ولایت درحدود 150 تن ازکارمندان موقت را ازولایات طلب نمود وبرای شان درب دل اعاشه وجای خواب وترانسپورت روزانه پنجاه دالر یامعادل آن را وعده داد که پنجاه روز کارطاقت فرسا را سپری کردیم وقتی سفر یه های مان را درخواست کردیم مسؤولین کمیسیون گفتند به اکونت های تان واریز میشه اما تاهمین حالا پرداخت نشده ویقینا سفر یه های ما هم درهمین ردیف اختلاص است.
    درحال که ما برای اعاده حقوق مان به خود کمیسیون وپارلمان مراجعه کردیم بخش قضایی ولسی جرگه درجریان است وحتی دراین اواخرازطریق مرتضوی سخنگوی رییس جمهور نیز یاد او شدیم ولی همچنان سفر یه های ما سرنوشتش معلوم نیست.
    خواهشا این مورد را نیز تحقیق کنید یقینا ازUNDP پول گرفته شده وحیف تمیل شده است.
    من وهمکارانم حاضرهستیم که مصاحبه کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *