وزارت خارجه‌ی پاکستان: عمران خان در پی صلح در افغانستان است نه دخالت

اطلاعات روز: پس از انتقاد شدید حکومت افغانستان از اظهارات اخیر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، وزارت خارجه‌ی پاکستان اعلام کرده است که آقای خان به دنبال مداخله در امور داخلی افغانستان نه، بلکه به دنبال صلح در این کشور است.

در یک اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان که امروز (چهارشنبه، 7 حمل) منتشر شده، آمده است که دیدگاه اخیر عمران خان که روز دوشنبه (5 حمل) با خبرنگاران در اسلام‌آباد مطرح شده، نباید اشتباه و مداخله در امور داخلی افغانستان تفسیر شود.

در اعلامیه آمده است: «نخست‌وزیر در سخنان خود به مدل پاکستان اشاره کرد، مدلی که انتخابات زیر نظر یک حکومت موقت برگزار می‌شود. سخنان آقای عمران خان نباید اشتباه و مداخله در امور داخلی افغانستان تفسیر شود.»

براساس اعلامیه، پاکستان به دنبال هیچ چیزی دیگر جز صلحی که از طریق یک روند سیاسی تحت رهبری خود افغان‌ها تأمین شود، نیست.

در بخشی از اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان همچنان گفته شده است که آقای خان شخصا به دنبال تسهیل روند مصالحه است و این امر در این مقطع حساس نباید اشتباه تفسیر شده و به تلاش‌های صادقانه‌ی پاکستان صدمه وارد کند.

به نقل از اعلامیه، نخست‌وزیر پاکستان وضعیت مردم افغانستان که حق دارند پس از چهار دهه جنگ و خشونت در صلح زندگی کنند، را درک می‌کند.

این در حالی است که وزارت خارجه‌ی کشور روز سه‌شنبه (6 حمل) در واکنش به اظهارات اخیر عمران خان، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را برای «بحث بیشتر» به کابل فرا خوانده و معاون سفیر پاکستان در کابل را نیز به‌خاطر اظهارات غیرمسئولانه‌ی عمران خان، احضار کرده بود.

در یک اعلامیه‌ی وزارت خارجه گفته شده است: «وزارت خارجه اعتراض شدیدش را در پیوند به اظهارات غیرمسئولانه‌ی اخیر نخست‌وزیر پاکستان در مورد روند گفت‌وگوهای صلح و ایجاد حکومت موقت بیان نموده، این گفته‌ها را نمونه‌ی آشکار از پالیسی مداخله‌جویانه‌ی کشور پاکستان و عدم احترام به حاکمیت و اراده‌ی ملی مردم افغانستان دانست.»