اندرابی: با استفاده از تجربه‌ی گذشته، امنیت انتخابات را بهتر تأمین می‌کنیم

اطلاعات روز: مسعود اندارابی، سرپرست وزارت داخله‌ی کشور امروز (پنجشنبه، ۸ حمل) در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی امنیتی انتخابات سال روان خورشیدی گفت که نهادهای امنیتی با درس از دوره‌های گذشته‌ی انتخابات، امنیت آن را خوب‌تر تأمین می‌کنند.

آقای اندرابی افزود که بر اساس این تفاهم‌نامه، نیروهای امنیتی، امنیت مراحل مختلف روند انتخابات را که شامل ثبت‌نام رأی‌دهندگان، انتقال مواد مورد نیاز، امنیت نامزدان انتخابات و مراکز رأی‌دهی می‌شود، تأمین می‌کنند. به گفته‌ی او، نیروهای امنیتی افغانستان متعهد به ایجاد فضای امن برای انتخابات پیش‌روی در افغانستان می‌باشند.

تفاهم‌نامه‌ی امنیتی این انتخابات میان مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای امنیتی در حالی به امضا رسید که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۱۵ عقرب، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی سال گذشته کشور اعلام کرد که این انتخابات خونین‌ترین انتخابات بوده است.

در گزارشی که از سوی این نهاد به نشر رسیده بود، آمده است که در جریان این انتخابات، ۵۶ نفر کشته و ۳۷۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این گزارش آمده است که تنها در روز اول انتخابات (۲۸ میزان) ۵۲ نفر کشته و ۳۳۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

بودجه‌ی 192 میلیون دالری

از سویی، در این نشست که تفاهم‌نامه‌ی امنیتی میان کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای امنیتی و دفاعی به امضا رسید، مولانا عبدالله، عضو کمیسیون مستقل انتخابات کشور با اشاره به بودجه‌ی انتخابات پیشرو گفت که هم‌اکنون این کمیسیون ۱۹۲ میلیون دالر بودجه‌ی ابتدایی برای برگزاری این انتخابات تخمین زده است.

آقای عبدالله افزود که بخش زیاد این مقدار بودجه از سوی نهادهای بین‌المللی تأمین می‌شود و حکومت افغانستان نیز بخش دیگر آن را تأمین می‌کند.

به گفته‌ی او، نهادهای بین‌المللی تأمین‌کننده‌ی این بودجه و دولت افغانستان بر اساس طرح مشخص بودجه‌ی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات کشور، این هزینه را پرداخت خواهند کرد.

قرار است انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، شوراهای ولایتی و پارلمانی ولایت غزنی در ۶ میزان سال جاری برگزار شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *