BBC

جواز فعالیت یک بانک پاکستانی از سوی بانک مرکزی افغانستان لغو شد

اطلاعات روز: یک روز پس ازآن که «حبیب بانک»، یکی از بانک‌های پاکستانی در افغانستان اعلام کرد که فعالیت‌اش در این کشور را پایان می‌دهد، اکنون اما بانک مرکزی افغانستان امروز (دوشنبه، 12 حمل) اعلام کرده است که جواز فعالیت «حبیب بانک» را لغو کرده است.

ایمل هاشور، سخن‌گوی بانک مرکزی کشور گفته است که فعالیت «حبیب بانک» به دلیل اطاعت نکردن این بانک از اجرای قوانین بانک‌داری افغانستان و نقش ضعیف آن در توسعه‌ی اقتصادی این کشور، لغو شده است. آقای هاشور همچنان گفته است که دستور لغو جواز این بانک از سوی شورای عالی بانک‌داری صادر شده است.

او گفته است که براساس قانون افغانستان باید تمام سرمایه‌ی بانک‌ها در این کشور به ارز افغانی باشد اما «حبیب بانک» از این قانون اطاعت نکرده است. به گفته‌ی او، این بانک در دو سال اخیر حتی دو هزار افغانی نیز به شهروندان افغانستان قرضه نداده است.

سخن‌گوی بانک مرکزی افغانستان در عین حال از شهروندان این کشور خواسته است تا مدت سه ماه دیگر پول خود را از این بانک پس بگیرند.

گفتنی است که «حبیب بانک» روز یک‌شنبه (11 حمل) اعلام کرده بود که فعالیت شاخه‌ی افغانستان این بانک را در حال حاضر محدود کرده و تا چند ماه دیگر به‌طور کلی به فعالیت‌اش پایان می‌دهد.

«حبیب بانک» فعالیتش را در افغانستان در سال 1383 آغاز کرده بود.