دادستانی کل پرونده‌ی عاملان قتل «مهسا» را به دادگاه فرستاد

اطلاعات روز: دادستانی کل کشور اعلام کرد که این اداره پرونده‌ی عاملان قتل «مهسا»ی شش ساله را تکمیل و امروز (شنبه، 17 حمل) به دادگاه فرستاده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل در یک نشست خبری در کابل گفت که هیأت تحقیقاتی این اداره یافته‌هایش در مورد بررسی گذشته و شخصیت عاملان قتل مهسا و اعترافات آن‌ها در حضور قاضی در دادگاه و گزارش طب عدلی را تکمیل و به دادگاه فرستاده است. او همچنان گفت که دادستانی کل از دادگاه خواستار تعیین مجازات برای عاملان این قضیه شده است.

به گفته‌ی او، دادستانی کل تحقیقات لازم در این زمینه‌ را انجام داده و دریافته است که عاملان قتل مهسا این عمل را در پی کسب منفعت انجام داده‌اند.

گفتنی است که «مهسا»ی شش ساله به تاریخ ۱۹ حوت سال گذشته از سوی افراد ناشناس در مربوطات ناحیه‌ی یازدهم شهر کابل ربوده و سپس به قتل رسیده بود.

پولیس کابل به تاریخ ۲۱ حوت سال گذشته اعلام کرد که دو تن از عاملان قتل «مهسا» را بازداشت کرده است.

به دنبال آن رییس‌جمهور غنی به نهادهای ذی‌ربط هدایت داد تا این قضیه را هرچه زودتر بررسی و عاملان آن را براساس قانون مجازات کنند.

دادستانی کل کشور نیز به تاریخ ۲۵ حوت سال گذشته اعلام کرد که قضیه‌ی قتل «مهسا» به این اداره رسیده و هیأتی به‌منظور بررسی آن تعیین شده است.

از سویی هم سخن‌گوی دادستانی کل کشور در این نشست خبری گفت که این اداره از سال 1395 به این طرف پرونده‌ی یک هزار و 33 نفر را در پیوند به 574 قضیه‌ی اختطاف و آدم‌ربایی را بررسی کرده است.

آقای رسولی گفت که در سال 1395 خورشیدی پرونده‌ی 329 نفر در پیوند به 196 قضیه‌ی اختطاف، در سال 1396 خورشیدی پرونده‌ی 210 نفر در پیوند به 140 قضیه‌ی اختطاف و در سال 1397 خورشیدی پرونده‌ی 494 نفر در پیوند به 238 قضیه‌ی اختطاف به دادستانی کل رسیده بود که به همه‌ی آن رسیدگی صورت گرفته است.

به گفته‌ی او، از این میان 37 نفر به اعدام، چهار نفر از 22 تا 28 سال زندان، 59 نفر به 20 سال زندان، 454 نفر از ده تا 19 سال زندان و 215 نفر دیگر به یک تا 9 سال و باقی افراد نیز کسانی اند که تا یک سال به زندان محکوم شده‌اند.