GIZ

آلمان 13.8 میلیارد افغانی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند

اطلاعات روز: وزارت همکاری و توسعه‌ی آلمان (BMZ) اعلام کرده است که جمهوری فدرالی آلمان به ارزش نزدیک به 14 میلیارد افغانی در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کند.

در یک اعلامیه‌ی اداره‌ی «همکاری آلمان با افغانستان» که امروز (سه‌شنبه، 27 حمل) منتشر شده، گفته شده است که از مجموع 13.8 میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری جمهوری فدرال آلمان در افغانستان، حدود 5.1 میلیارد افغانی آن که معادل به 59 میلیون یورو می‌شود در عرصه‌های حکومت‌داری خوب، توسعه‌ی پایدار اقتصادی و نیز توسعه‌ی شهری و زیربنای شهرداری‌ها در افغانستان استفاده خواهد شد.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که مبلغ 8.7 میلیارد افغانی دیگر آن که معادل صد میلیون یورو می‌شود، به صندوق وجهی بازسازی افغانستان اختصاص داده می‌شود. همچنان گفته شده است که از مجموع 8.7 میلیارد افغانی، مبلغ 5.2 میلیارد افغانی آن که معادل 60 میلیون یورو می‌شود، مشروط بر تطبیق اصلاحاتی خواهد بود که مشترکا در چارچوب پاسخ‌گویی متقابل جنوا روی آن موافقه صورت گرفته است.

اداره‌ی «همکاری آلمان با افغانستان» همچنان گفته است که 3.5 میلیارد افغانی آن که معادل 40 میلیون یورو می‌شود در سکتور انرژی سرمایه‌گذاری خواهد شد. این سرمایه‌گذاری مشروط به انجام رهنمودهای فعالیت و حفظ و مراقبت پروژه‌های جاری و آینده‌ی پلان شده به منظور پایداری این پروژه‌ها انجام می‌شود.

در اعلامیه‌ی این اداره آمده است که آلمان در بدل این مقدار سرمایه‌گذاری از حکومت افغانستان انتظار دارد که تحت چارچوب پاسخ‌گویی متقابل جنوا، به تعهدات خود مبنی بر انجام اصلاحات در زمینه‌ی مبارزه با فساد اداری، جلوگیری از خشونت علیه زنان، رشد حقوق و فرصت‌های مساوی برای زنان و نیز تأمین شفافیت در استخراج معادن و سکتور استخراج عمل کند.

در اعلامیه تأکید شده است که آلمان به همکاری اش با افغانستان در راستای انکشاف پایدار، صلح و ثبات در افغانستان ادامه می‌دهد. به نقل از اعلامیه، هیننگ پلاتی، رییس بخش افغانستان و پاکستان در وزارت همکاری اقتصادی و توسعه‌ی آلمان گفته است: «آلمان به عنوان یک شریک مطمیین درازمدت برای توسعه‌ی افغانستان و مردم این کشور باقی می‌ماند، همان‌طوری که ما در گذشته نیز چنین بوده‌ایم.»

هیننگ پلاتی تأکید کرده است که آلمان به حمایت‌اش از انکشاف در افغانستان با تمویل ۴۳۰ میلیون یورو در سال تا ۲۰۲۰ میلادی ادامه می‌دهد.

این در حالی است که حکومت آلمان از سال 2001 میلادی به این سو به‌طور مجموعی 345 میلیارد افغانی معادل به 4.06 میلیارد یورو در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده است.