ARG

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: ارگ در تلاش اخذ تفسیر دادگاه عالی برای ادامه‌ی کار پس از اول جوزا است

اطلاعات روز: یازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری اعلام کرده‌اند که ارگ ریاست‌جمهوری در تلاش است تا با زیر فشار قرار دادن دادگاه عالی، تفسیر این دادگاه به ادامه‌ی کار رییس‌جمهور تا زمان برگزاری انتخابات را به دست بیاورد.

احمدولی مسعود، محمدابراهیم الکوزی، محمدحکیم تورسن، رحمت‌الله نبیل، محمدشهاب حکیمی، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، محمدحنیف اتمر، نور رحمان لیوال و نورالحق علومی از نامزدانی اند که تلاش حکومت برای تفسیر دادگاه عالی به ادامه‌ی کار رییس‌جمهور را خلاف قانون دانسته‌اند.

در یک اعلامیه‌ی مشترک این نامزدان که امروز (یک‌شنبه، 1 ثور) منتشر شده، آمده است که آن‌ها این اقدام غیرقانونی را «نکوهش» کرده و از حکومت وحدت ملی خواسته‌اند که به قانون اساسی تمکین کند.

همچنان این نامزدان تلاش حکومت برای زیر فشار قرار دادن دادگاه عالی را «تخلف آشکار» دانسته و گفته‌اند که این اقدام به عزت و استقلالیت نهاد مستقل قضایی آسیب می‌رساند.

براساس اعلامیه، یازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یک بار دیگر به پایان مدت زمان کار ریاست‌جمهوری در اول ماه جوزا تأکید کرده و ادامه‌ی کار حکومت پس از اول ماه جوزا را نامشروع و غیرقانونی خوانده‌اند.

در اعلامیه گفته شده است: «رهبران حکومت وحدت ملی موظف هستند که طبق قانون بعد از اول جوزا، حکومت را تحویل دهند. زیر فشار قرار دادن ستره محکمه برای تفسير، خلاف قانون و مصالح مملکت می‌باشد و استقلالیت ستره محکمه را زیر سوال می‌برد.»

نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از دادگاه عالی نیز خواسته است که در هر گونه شرایط استقلالیت خود را حفظ کند تا کشور با بحران مواجه نشود.

این نامزدان به تاریخ 27 حمل نیز اعلام کرده بودند که دوام کار حکومت وحدت ملی پس از اول ماه جوزا پایان می‌یابد و آنان استفاده از هر گونه «حیله‌ی سیاسی» برای دوام آن را غیرموجه و در تضاد با ثبات ملی کشور تلقی می‌کنند.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری می‌گوید که برای تکمیل شدن پنج سال کاری رییس‌جمهور شش ماه دیگر باقی مانده است. آقای مرتضوی همچنان گفته است که مرجع تفسیر قانون اساسی واضح است و در سال‌های 2009 و 2014 میلادی نیز چنین بحث‌هایی مطرح شده بود.

براساس قانون اساسی کشور، وظیفه‌ی رییس‌جمهور در اول ماه جوزای سال پنجم، بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد. در قانون اساسی همچنان تأکید شده است که انتخابات ریاست‌جمهوری باید ۳۰ یا ۶۰ روز پیش از پایان کار رییس‌جمهور برگزار شود.

با این حال، کمیسیون مستقل انتخابات ششم میزان سال جاری را به عنوان روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تعیین کرده است.