نشست روسیه، چین و امریکا؛ طالبان در گفت‌وگوهای صلح با «هیأت افغانی» شرکت کنند

اطلاعات روز: نمایندگان روسیه، چین و امریکا در نشست سه‌جانبه‌ی‌شان در مسکو بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تأکید کرده و از گروه طالبان نیز خواسته‌اند تا در گفت‌وگوهای صلح با «هیأت افغانی» که شامل نمایندگان دولت افغانستان است، شرکت کند.

در این نشست سه‌جانبه که روز پنج‌شنبه (5 ثور) در مسکو برگزار شد، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهوری روسیه برای افغانستان، دنگ ژیان، نماینده‌ی ویژه‌ی چین و زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان شرکت داشتند.

در یک اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی روسیه آمده است که سه طرف در این نشست وضعیت افغانستان و روند صلح این کشور را بررسی کرده‌اند. براساس اعلامیه، سه طرف در این نشست همچنان تأکید کرده‌اند که از یک روند همه‌جانبه صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کنند.

روسیه، چین و امریکا از نیروهای خارجی مستقر در افغانستان نیز خواسته‌اند تا به صورت «مسئولانه و منظم» در چارچوب برنامه‌ی صلح افغانستان از این کشور خارج شوند.

نمایندگان هر سه کشور آتش‌بس را خواسته‌ی اصلی مردم افغانستان دانسته از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته‌اند تا روی گام‌های فوری برای کاهش خشونت توافق کنند.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژ‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان در یک پیام توئیتری گفته است: «توافق ما با چین و روسیه به این معنی است که ما بر سر ختم جنگ و این‌که افغانستان دیگر به لانه‌ی امن تروریستان مبدل نشود، به یک اجماع بین‌المللی رسیده‌ایم.»

نشست سه‌جانبه میان نمایندگان روسیه، چین و امریکا در حالی در مسکو برگزار شد که به تاریخ 20 ماه جاری میلادی قرار بود یک نشست بین‌الافغانی در قطر برگزار شود، اما این نشست به دلیل اختلاف نظر روی هیأت اشتراک‌کننده‌ی دولت افغانستان لغو شد.