Omar Dawoudzai

داوودزی: تلاش می‌کنیم که عبدالله را برای اشتراک در لویه‌جرگه متقاعد کنیم

اطلاعات روز: محمدعمر داوودزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح امروز (یک‌شنبه، ۸ ثور) گفت که تلاش‌ها برای متقاعدکردن عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور برای اشتراک در این جرگه جریان دارد.

آقای داوودزی که در یک برنامه‌ی زنده‌ی «تلویزیون طلوع نیوز» صحبت می‌کرد، افزود که برای رسیدن به اجماع ملی برای صلح، لازم است که اختلاف نظرها و مناقشه‌ها با بحث و گفت‌وگو «توحید» شود.

او تأکید کرد که در این جرگه صرفا موضوع چگونگی رسیدن به صلح در افغانستان، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح گفت: «دولت اگر فردا با طالبان در میز گفت‌وگوی صلح بنشیند و طالبان هم پیش‌نهادها و شرط‌هایش برای صلح را مطرح کند، برای قبول و یا رد آن لازم است که مشوره‌ی ملت را بگیرد. این مشوره صرفا از طریق این جرگه صورت می‌گیرد که حدود و چارچوب اختیارات دولت را تعیین می‌کند.»

او هم‌چنان با اشاره به گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح، گفت که لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، زمینه‌ی این گفت‌وگوها را مساعد و آن را سرعت می‌دهد.

به گفته‌ی آقای داوودزی، سفارشات این جرگه در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ممد خوبی واقع می‌شود.

او همچنان افزود: «گفت‌وگوی بین‌الافغانی حتما برگزار می‌شود، اما محل برگزاری آن تا کنون مشخص نیست. تلاش‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد محل برگزاری این جریان دارد.»

لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح قرار است فردا (دوشنبه، 9 ثور) برگزار شود. هدف از برگزاری این لویه‌جرگه مشوره‌دهی در امور صلح به دولت گفته شده است.