گزارش کمیته‌های کاری لویه‌جرگه؛ «آتش‌بس» در صدر پیشنهادهای اعضای جرگه است

اطلاعات روز: اعضای 51 کمیته‌ی کاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح در سومین روز لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح روی چهار سوال در مورد صلح با طالبان بحث کرده بودند و امروز (پنج‌شنبه، 12 ثور) رییسان این کمیته‌ها پاسخ شرکت‌کنندگان جرگه را در تالار عمومی لویه‌جرگه ارائه کردند.

اعضای لویه‌جرگه برقراری آتش‌بس همه‌جانبه و دو طرفه از سوی دولت و طالبان را نخستین قدم برای صلح دانستند. براساس گزارشی که از سوی رییسان کمیته‌ها ارائه شد، بیشتر اعضای لویه‌جرگه خواستار اعلام آتش‌بس از اول مبارک رمضان هستند.

افزون بر این، اجماع سیاسی (داخلی و خارجی)، فشار به حامیان مالی و تسلیحاتی طالبان، دادن دفتر به طالبان در داخل کشور، دادن یک ولایت امن به طالبان، پذیرفتن درخواست‌های مشروع طالبان و مذاکره با پاکستان برای خالی کردن پشت طالبان از موضوعات مهمی دیگر بود که در گزارش کمیته‌ها در آن اشاره شد.

همچنان حفظ دست‌آوردهای 18 سال گذشته در چارچوب ارزش‌های اسلامی، حفظ قانون اساسی، تعدیل و اصلاح قانون اساسی، حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ حقوق و آزادی‌های زنان در چارچوب اسلام، حفظ دست‌آوردهای حقوق بشری، آزادی بیان در چارچوب اسلام، حفظ حقوق و آزادی‌های فردی، حفظ حقوق معلولان و شهدا، حفظ ارزش‌های دینی و فرهنگی از پیشنهادهای است که در بیشتر گزارش‌های کمیته‌های کاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح روی آن تأکید شده بود.

از سویی هم، خروج منظم نیروهای خارجی از افغانستان، تبادله‌ی زندانیان بین دولت و طالبان، تشکیل یک هیأت مذاکره‌کننده‌ی همه‌شمول از سوی دولت، نظارت سازمان ملل از گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و طالبان و… از دیگر پیشنهادهایی است که در گزارش کمیته‌های کاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح ذکر شده بود.

تطبیق شریعت اسلامی، حل مسأله‌ی دیورند، لغو شورای عالی صلح، تقبیح جنگ، عفو عمومی، تشکیل اجماع ملی، تضمین صلح از طرف قدرت‌های خارجی، فشار بر طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، برگزاری انتخابات، تعیین میانجی‌های بی‌طرف برای صلح، امضای معاهده‌ی صلح در مکه‌ی مکرمه، حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، عودت باعزت مهاجران، تأمین فضای اعتماد، رد حکومت موقت، صلح بین خود دولت، صلح بین دولت و سیاسیون، اعطای مصونیت به طالبان، خشکانیدن منابع تمویل طالبان نیز به عنوان پیشنهاد از سوی اعضای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح مطرح شده است.

لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح روز دوشنبه هفته‌ی جاری با حضور سه هزار و 200 عضو از تمام ولسوالی‌های کشور آغاز شد. «تعریف و چگونگی صلح با طالبان» و «تعیین حدود مذاکرات صلح» با این گروه از اهداف اساسی برگزاری این جرگه عنوان شده است.

هرچند لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح قرار بود برای چهار روز ادامه یابد، اما تأخیر در انتخاب معاونان و منشی‌های این جرگه باعث شد در مدت زمان برنامه‌ریزی شده به نتیجه نرسد. قرار است قطع‌نامه‌ی پایانی این جرگه فردا جمعه خوانده شود. مراسم اختتامیه‌ی این جرگه نیز فردا برگزار می‌شود.