زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان،

خلیل‌زاد: اقدام برای کاهش خشونت مسئولیت اخلاقی طرف‌های جنگ است

اطلاعات روز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفته است که اقدام برای کاهش خشونت مسئولیت اخلاقی تمام طرف‌های جنگ است.

آقای خلیل‌زاد این اظهارات را در حالی مطرح کرده که گروه طالبان درخواست او برای به زمین گذاشتن سلاح را رد کرده است.

خلیل‌زاد امروز (شنبه، 14 ثور) در صفحه‌ی رسمی توئیتر خود نوشته است که نیروهای امریکایی حاضر است برای کاهش خشونت در افغانستان اسلحه‌ی‌شان را به زمین بگذارند.

او گفته است: «گذاشتن سلاح به زمین از سوی تمام طرف‌ها نتیجه‌ی هر روند صلح است. توافق تمام طرف‌ها به هدف کاهش خشونت برای رسیدن به این نتیجه ضروری و مسئولیت اخلاقی است. ما آماده هستیم.»

خلیل‌زاد روز جمعه نیز در یک رشته توئیت اعلام کرده بود که در آغاز ششمین دور گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر به این گروه تفهیم کرده است که زمان پذیرفتن صلح، به زمین گذاشتن سلاح و توقف خشونت‌ها در افغانستان فرا رسیده است.

گروه طالبان اما در واکنش به آن اعلام کرد که آقای خلیل‌زاد نباید به فکر به زمین گذاشتن سلاح طالبان باشد.

این گروه همچنان از خلیل‌زاد خواسته بود که به امریکا تفهیم کند که از زور کار نگرفته و برای ابقای «اداره‌ی کابل» تلفات جانی و زیان مالی بیشتر ازاین متحمل نشود.

دور تازه‌ای از گفت‌وگوها میان دو طرف روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته در دوحه آغاز شد. آقای خلیل‌زاد بامداد روز جمعه (۱۳ ثور) در یک رشته توئیت گفته بود که او برای از سرگیری مذاکرات به دوحه رفته و راه‌های برقراری صلح در افغانستان را جست‌وجو می‌کند.

او در ادامه نوشته بود که برای تأمین صلح در افغانستان نیاز است تا  روی چهار موضوع مرتبط به هم (خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین مبارزه با تروریسم بین‌المللی، آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و برقراری آتش‌بس) بحث و توافق صورت گیرد.

به گفته‌ی خلیل‌زاد در صورتی که روی این چهار موضوع مرتبط به هم توافقی صورت نگیرد، هیچ توافق دیگری نیز صورت نخواهد گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *