معاون رییس‌جمهور: سیاست‌مداران و طالبان باید به نظر مردم افغانستان احترام بگذارند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور امروز (یک‌شنبه، ۱۵ ثور) در واکنش به اظهارات اخیر شماری از چهره‌های سیاسی و گروه طالبان در پیوند به لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح از آنان خواست که به «نظر مردم افغانستان» احترام بگذارند.

 آقای دانش که در مراسم معرفی «قانون حمایت از کودکان» در کابل صحبت می‌کرد، افزود: «بسیار بی‌انصافی است که در شرایط امروزی افغانستان، برخی از سیاستمداران ادعا کنند که این لویه‌جرگه (لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح) هیچ دست‌آوردی نداشته است.»

به گفته‌ی او، اگر در این لویه‌جرگه هیچ دست‌آوردی هم در کار نبوده باشد، همین قدر کافی است که دیدگاه مردم افغانستان به عنوان یک رهنمود راجع به صلح در یک مشوره‌ی منسجم، عمومی و علنی، گرفته شده است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور تأکید کرد: «اکنون وظیفه‌ی همه‌ی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی است که بر این قطع‌نامه‌ی رهنمودی مردم افغانستان ارج بگذارند و در محوریت دولت جمهوری اسلامی افغانستان راه صلح را تعقیب کنند.»

پیشتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور گفته بود که این جرگه علی‌رغم تحمیل هزینه‌ی مالی بر مردم افغانستان و ایجاد وقفه‌ی فعالیت‌های اقصادی و دولت، هیچ دست‌آوردی جدیدی نداشته است.

پس از آن تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری محمدحنیف اتمر، مشاور پیشین امینت ملی کشور نیز این لویه‌جرگه را سفارشی خوانده، گفته بود که حکومت با برگزاری آن تلاش کرد تا روند صلح را تخریب و به حذف جریان‌های سیاسی ادامه دهد.

عطامحمد نور، والی پیشین بلخ هم گفته بود که حکومت با برگزاری این لویه‌جرگه در تلاش تمدید دوره‌ی حکومت داری‌اش بوده است.

از سویی هم آقای دانش در مراسم معرفی قانون حمایت از کودکان در خطاب به گروه طالبان گفت که از «کشتن افراد بی‌گناه» دست بردارند و به خواست جمعی مردم افغانستان احترام بگذارند.

آقای دانش از این گروه خواست که با قبول آتش‌بس و مذاکره‌ی مستقیم با دولت افغانستان، زمینه‌ی یک صلح پایدار را فراهم کند و دست از «مغالطه» در مورد جهاد بکشد.

پیشتر این گروه با ختم برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، آن را فرمایشی خوانده، گفته بود افرادی که در این لویه‌جرگه شرکت کرده بودند، نمایندگان واقعی مردم نه، بلکه افرادی بودند که در ۱۸ سال گذشته یا در نظام کار کرده‌اند و یا اکنون با این نظام همکارند.

این گروه در پاسخ به خواست آتش‌بس از سوی اشتراک‌کنندگان این لویه‌جرگه گفته بود که جهاد در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر ثواب دارد.